آرشیو شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۱۶۱۱
برش های کوتاه
۹

مرگ سیاه قربانیان خود را انتخاب می کرد

گروه ترجمه: بر خلاف تصور بسیاری طاعون که در قرن 14 جان بسیاری را در اروپا گرفت، بیماران خود را چشم بسته انتخاب نکرده بود.

تجزیه اسکلت 490 نفر که در قبرستانی در لندن دفن شده بودند، نشان داد که عفونت و طاعون همه را به یک میزان تحت تاثیر خود قرار نداده بوده است. این تحقیقات توسط دو دانشمند امریکایی به انجام رسیده است. این دو دانشمند دریافتند بسیاری از افراد ضعیف البنیه حتی قبل از شیوع طاعون از پا درآمده بوده اند.

شارون دیوایت استاد انسان شناسی دانشگاه نیویورک در گفت وگویی گفت: «بسیاری از مردم بر این باورند که طاعون همه را به یکسان از پای در آورده است. همیشه تصور عمومی بر این بود که طاعون تنها بیماری است که هیچ کس از آن جان سالم به در نمی برد. مردم بر این باور بودند که این بیماری به همه بین سه تا پنج روز زمان می داد و سپس جان آنها را می گرفت.»

شیوع طاعون بین سال های 1347 تا 1351 جان 75 میلیون نفر را گرفت و یک سوم مردم اروپا را به کام مرگ برد. با تجزیه اسکلت افرادی که در اثر طاعون جان باخته اند، معلوم شد اکثر افرادی که طاعون آنها را از پای درآورده بود، دچار بیماری های جسمانی جدی بوده اند. دانشمندان با بررسی اسکلت های این افراد دریافتند که تعداد قابل توجهی از آنها دچار سوءتغذیه، فقر آهن و عفونت بوده اند.

بسیاری بر این باورند هیچ انسانی تاب تحمل در برابر طاعون را ندارد اما واقعیت این است که افرادی که دارای بنیه قوی هستند می توانند در برابر این بیماری تاب بیاورند. طاعون سیاه از آسیا شروع شد و سپس به اروپا و آفریقا رسید.