آرشیو یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۱۶۱۷
جهان
۳

اخبار کوتاه

حزب الله جانشین مغنیه را تعیین کرد

جنبش حزب الله لبنان گفت جانشین عماد مغنیه از رهبران نظامی این سازمان را تعیین کرده است. نام این فرد به دلایل امنیتی اعلام نشده است. در همین رابطه سوریه می گوید چند فلسطینی را بازداشت کرده و تحقیقات در مورد آنها ادامه دارد. سوریه گفته است به زودی با دلایلی قاطع عاملان ترور مغنیه را معرفی خواهد کرد.

برگزاری جشن 66 سالگی رهبر کره شمالی

آسوشیتدپرس: کره شمالی روز گذشته 66 سالگی «کیم جونگ ایل» رهبر کره شمالی را جشن گرفت. در همین خصوص روزنامه «رودونگ سین مون» با انتشار سرمقاله یی طولانی و تشکر از کیم برای تقویت سیاسی و نظامی پیونگ یانگ نوشت: مردم کره باید متحد شوند و با جمع شدن دور رهبری یک بار دیگر شعار «بیایید با جان هایمان از رهبری انقلابی رفیق کیم جونگ محافظت کنیم» را تقویت کنند. جشن تولد رهبر کره شمالی و جشن تولد پدر او که بنیانگذار کره شمالی است از مهمترین تعطیلات این کشور محسوب می شود.

بازشماری آرای ریاست جمهوری کنیا

آسوشیتدپرس: گروه های مخالف در درگیری های کنیا پس از هفته ها مذاکره به توافق رسیدند در قالب برنامه یی ده مرحله یی برای حل بحران سیاسی بار دیگر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 27 دسامبر را به طور مستقل مورد بررسی و بازشماری قرار دهند. کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل که از بیش از سه هفته پیش نقش میانجی در مذاکرات صلح طرف های درگیر در کنیا را به عهده گرفته است درباره توافق اخیر دو طرف گفت: «اکنون تنها آخرین گام دشوار و هولناک پیش روی ما قرار دارد غو من تضمین می کنمف که این گام به زودی برداشته خواهد شد.»

درخواست بازگشایی گذرگاه های غزه

جان هولمز معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسانی پس از دیدار از نوار غزه خواستار بازگشایی گذرگاه های این منطقه شد و گفت هشت ماه بسته شدن این گذرگاه ها، فلسطینی های مقیم غزه را در شرایط سختی قرار داده است. این نخستین بار است که یک فرستاده سازمان ملل از غزه در دوران حاکمیت حماس بازدید می کند. قرار است هولمز از شهرک اسرائیلی سدیروت نیز دیدن کند. در همین حال برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه برای دیدار با مقامات فلسطینی و اسرائیلی وارد رام الله شده است.