آرشیو سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۳۸۸۱
بین الملل
۲۱

گزیده اخبار

دستور کار نخستین نشست کنفرانس اسلامی در هزاره سوم

احسان اوغلو دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی گفت: نشست سران کشورهای عضو این سازمان پنجشنبه جاری در داکار، پایتخت سنگال در راستای بررسی الیمامه، آخرین تحولات و شرایط در فلسطین و همچنین مسائل کشورهای لبنان، عراق، سومالی و دارفور خواهد بود. دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در خصوص موضع گیری کشورهای اسلامی در رویارویی با اهانت غرب علیه اسلام اظهار داشت: اقدامات مخالف اسلام در رسانه های غربی به بهانه آزادی بیان افزایش یافته است. ما نیز مخالف آزادی بیان نیستیم، اما مشروط بر این که آزادی بیان منجر به برانگیختن انزجار نشود و آزادی بیان مسئولانه باشد. اوغلو تاکید کرد: سران کشورهای اسلامی نسبت به این مسائل بسیار حساس و شدیدا نگران هستند و ما در نشست آتی خود گزارشی را در خصوص پیگیری این مساله که موجب نگرانی ما شده صادر خواهیم کرد. دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی تصریح کرد: نشست سران کشورهای اسلامی در سنگال به عنوان نخستین نشست دوره ای سران کشورهای اسلامی در قرن 21 جهت بررسی تغییر منشور این سازمان بسیار حایز اهمیت است.

انتقاد گسترده از وتوی لایحه شکنجه توسط بوش

نمایندگان دموکرات و گروه های مدافع حقوق بشر در آمریکا از اقدام «جرج بوش» رئیس جمهوری این کشور در وتو کردن مصوبه کنگره این کشور در زمینه ممنوعیت شکنجه در بازداشتگاه های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» انتقاد کردند. طبق این مصوبه، سازمان «سیا»از استفاده از برخی شیوه های خشونت آمیز بازجویی از قبیل القای حس غرق شدگی در متهمان و سایر شیوه های خشن که اغلب به عنوان شکنجه از آن یاد می شود، منع می شد.

پیشنهاد قطع روابط کشورهای اسلامی با دانمارک

پارلمان عربی در پایان نشست اخیر خود با صدور بیانیه ای از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا در اعتراض به انتشار تصاویر موهن پیامبر اکرم (ص) در روزنامه های دانمارکی، روابط سیاسی و اقتصادی خود را با دانمارک قطع کنند.

درخواست برای توقف کمک سعودی ها به القاعده

بالاترین مقام مذهبی عربستان به سعودی ها نسبت به ارائه پول و کمک های مالی به القاعده که وی آن را «سازمان های شیطانی» خواند، هشدار داد.شیخ عبدالعزیز عبدالله، شیخ مفتی عربستان در بیانیه خود که در روزنامه عکاظ به چاپ رسیده، خاطرنشان کرده است: کمک به سازمان هایی که به خاطر اقدامات شیطانی و شرارت آمیز و همچنین آسیب رساندن به اسلام و پیروانش مشهور هستند، بسیار نادرست است.