آرشیو یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۳۸۹۲
سیاست
۲

یک مقام روس: عضویت ایران شانگهای را به سازمانی نیرومند تبدیل می کند

گرووه سیاسی رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه گفت: عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای، این سازمان را ازنظر سیاسی، اقتصادی و انرژی به سازمانی نیرومند تبدیل خواهد کرد.

رجب صفراف در مصاحبه با روزنامه روسی «ار.ب. کادیلی» گفت: جنبه های مثبت پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای به مراتب از جنبه های منفی آن بیشتر خواهد بود. وی گفت: ایران با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی خود طبیعتا به عضویت در این سازمان علاقه مند است چرا که برای این کشور توسعه و تعمیق روابط با دوستان جدی و سازمان های منطقه ای ضرورت دارد. صفراف گفت: درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری های شانگهای به دلیل نیاز این کشور به حمایت روسیه و چین یا قرار گرفتن زیر چتر هسته ای این کشورها نیست بلکه می خواهد همکاری های نزدیک تری با اعضای سازمان داشته باشد.

به عقیده این کارشناس روس، ورود ایران به سازمان همکاری های شانگهای چشم انداز مبدل شدن به سازمانی مؤثرتر از اتحادیه اروپا را برای این سازمان بین المللی خواهد گشود. وی افزود: در آن صورت اعضای سازمان همکاری های شانگهای می توانند در چارچوب آن آسان تر و سریع تر در زمینه های مختلف همکاری ها و اتخاذ سیاست واحد گروهی به توافق برسند. صفراف افزود: پیوستن ایران به سازمان همکاریهای شانگهای به منافع آمریکا در منطقه آسیای میانه ضربه محکمی وارد می کند. وی همچنین با اشاره به روابط خوب ایران و روسیه گفت: در نهایت امر توانایی و منابع ایران به عنوان طرف نیرومند همکاری های بازرگانی و اقتصادی، نگرانی روسیه را کم رنگ تر خواهد کرد. صفراف پیش بینی کرد کشورهای غربی در مورد عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای واکنش عصبی داشته باشند و به روسیه توصیه کرد به این واکنش توجهی نکند.