آرشیو دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۳۸۹۷
اجتماعی
۶

یک متخصص گوش و حلق و بینی: حساسیت فصلی اغلب با سرماخوردگی اشتباه می شود

گروه اجتماعی - نشانه های حساسیت بینی مشابه سرماخوردگی است، بنابراین در بیشتر موارد حساسیت های فصلی یا دائمی با سرماخوردگی های مکرر یا طولانی مدت اشتباه می شود.

دکتر عبدالحمید حسین نیا، متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این مطلب و با اشاره به تفاوت میان سرماخوردگی و آلرژی به ایسنا گفت: علت سرماخوردگی، ویروسی و دوره بهبود آن کوتاه است و در صورت درمان یا درمان نکردن آن، پس از سه تا چهار روز بهبود می یابد، بنابراین بروز نشانه های سرماخوردگی همچون آبریزش، عطسه، خارش بینی، چشم و گلو در طولانی مدت، حساسیت فصلی یا دائمی خواهد بود. وی تب و کوفتگی بدن را از نشانه های بارز سرماخوردگی دانست و افزود: در حساسیت بینی، تب و علائم عمومی مثل کوفتگی بدن بروز پیدا نمی کند اما سرماخوردگی با تب خفیف، کوفتگی عمومی و گرفتگی عضلات همراه است.

حسین نیا با بیان این که حساسیت بینی معمولا به فصل خاصی محدود می شود، گفت: در فصل بهار، حساسیت به گرده گل ها، در تابستان به چمنزارها و در پائیز به کپک ها و ذرات قارچ معلق در هوا مربوط می شود. وی با اشاره به چگونگی درمان حساسیت های فصلی یا دائمی بینی تصریح کرد: درمان حساسیت های بینی به طور کامل امکانپذیر نیست اما از طریق اقدامات دارویی قابل کنترل است. حساسیت های فصلی نیز با پایان یافتن آن فصل کاهش یافته و خود به خود برطرف می شود.

حسین نیا با اشاره به ارتباط زنجیره ای میان حساسیت بینی، سینوزیت و آسم گفت: کنترل و درمان نکردن حساسیت بینی به سینوزیت های چرکی طولانی مدت و آسم منجر می شود.