آرشیو دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۳۸۹۷
بین الملل
۲۱

جلسه شورای امنیت ملی عراق برای انحلال شبه نظامیان

شورای سیاسی امنیت ملی عراق در نشست شنبه شب خود در بغداد از تمامی احزاب و جریان های سیاسی این کشور خواست تا هر چه سریعتر شبه نظامیان وابسته به خود را منحل و سلاح هایشان را به دولت تحویل دهند و به فعالیت غیرنظامی مسالمت آمیز به عنوان شرط مشارکت در فرایند سیاسی و انتخابات روی آورند.

این شورا که رئیس جمهور، نخست وزیر و رؤسای فراکسیون ها در مجلس عراق عضو آن هستند با صدور بیانیه ای در پایان نشست خود بر حمایت قاطع از دولت مالکی و نهادهای امنیتی برای مقابله با شبه نظامیان و قانون شکنان وابسته به هر گروهی، تاکید کرد.

در این بیانیه همچنین از نقش نیروهای مسلح در برقراری امنیت و نظم در بصره و سایر استان های این کشور ستایش شد.

در آغاز این جلسه ابتدا نوری مالکی نخست وزیر عراق به تشریح عملیات نظامی که اخیرا در بصره و بغداد و دیگر استان های این کشور برای مقابله با شبه نظامیان روی داد، پرداخت.

در پایان این نشست شورای سیاسی امنیت ملی عراق بر گفتمان سیاسی عقلانی در فضایی آرام و به دور از تنش و نیز کاهش انسداد و مشکلات سیاسی در این کشور تاکید کرد.

این شورا همچنین بر بازنگری در آماده سازی و اصلاح و تقویت نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی تاکید و خواستار تشکیل دولت وحدت ملی مورد توافق تمامی گروه های سیاسی این کشور شد و از گروه های سیاسی که از دولت کنونی خارج شده اند درخواست شده است با کنار گذاشتن اختلافات و بازنگری در موضع خود هر چه سریعتر به دولت بازگردند.

این درحالی است که نیروهای آمریکایی صبح دیروز بار دیگر به شهرک صدر یورش بردند.

نیروهای آمریکایی از زمین و هوا دو خیابان اصلی خروجی شهرک به نام های فلاح و خمسه و خمسین را زیر آتش گرفتند.

اهالی شهرک این حمله را با تظاهرات گسترده ضد اشغال که قرار است چهارشنبه آینده در این شهرک برگزار شود، مرتبط دانستند.