آرشیو دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۶۵۶
گزارش اجتماعی
۸

تاریخچه روز زمین

در سال دو روز به عنوان روز زمین شناخته می شود. یکی اول فروردین ماه (21 مارس) که روز تغییر فصل در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی زمین است. ایده 21 مارس به سال 1969 باز می گردد. سناتوری به نام «جان مک کانل» در کنفرانسی با موضوع محیط زیست در یونسکو برای اولین بار نامگذاری این روز را به عنوان روز زمین پیشنهاد کرد.

اولین اعلامیه روز جهانی زمین توسط شهردار وقت سانفرانسیسکو، جوزف آلیوتو، در 21 مارس سال 1970 صادر شد. پس از آن نیز دبیرکل وقت سازمان ملل، «یو تانت» از این جشن سالانه حمایت کرد. «کورت والدهایم» که دبیرکل بعدی سازمان ملل بود نیز این کار را ادامه داد و در زمان وی حرف تتای یونانی به رنگ زرد و بر زمینه سبز به عنوان پرچم این روز مشخص شد.

اما دوم اردیبهشت (22 آوریل)، دومین روزی است که به عنوان روز زمین شناخته می شود و تاریخچه جالب توجهی دارد. اندیشه نامگذاری این روز، وامدار یک فعالیت 7 ساله از سال 1962 بود. سناتوری به نام «گی لرد نلسون» قصد داشت محیط زیست را از یک مساله نه چندان جدی و احساسی، به موضوعی بسیار جدی، مهم و سیاسی تبدیل کند. به همین خاطر وی از «جان اف کندی» رئیس جمهور وقت امریکا کمک خواست و درخواست کرد در یک تور سراسری در امریکا، این موضوع را مورد توجه همگان قرار دهد. کندی نیز در سپتامبر 1963، به مدت پنج روز در یازده ایالت امریکا این کار را انجام داد.

با ترور کندی در همان سال، نلسون به تنهایی فعالیت کرد و توانست زنجیره یی از پشتیبانی ها را برای این موضوع به دست آورد. در سال 1969 نلسون در کنفرانسی در سیاتل اعلام کرد که قصد راه اندازی یک راهپیمایی سراسری به منظور دعوت از تمامی دوستداران محیط زیست را دارد.

این راهپیمایی در 22 آوریل 1970 با شرکت 20 میلیون نفر از مردم امریکا انجام شد و باعث ثبت رسمی آن تاریخ به عنوان روز جهانی زمین شد. بعدها پرچمی نیز برای این روز معرفی شد که طرح آن، عکسی ماهواره یی از کره زمین است که توسط ناسا گرفته شده است.