آرشیو پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۹۰۷۴
اخبار کشور
۱۴

در پی انتشار عکس هایی از نیروگاه نطنز متخصصان آمریکایی دستاوردهای هسته ای ایران را ستودند

متخصصان آمریکایی در گفت و گو با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، دستاوردهای فنی ایران در طراحی و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را ستودند.

نیویورک تایمز در شماره روز گذشته خود انتشار عکس هایی از درون تاسیسات نطنز در جریان سفر اخیر رئیس جمهور به این تاسیسات را سوژه یک گزارش خبری قرار داد و پس از جویا شدن نظر کارشناسان مختلف درباره آن نتیجه گرفت دستاوردهای فنی ایران ستایش برانگیز است.

جفری جی لوئیس، یک متخصص کنترل تسلیحات از بنیاد آمریکای نوین که یک گروه تحقیقات خیریه در واشنگتن است به این روزنامه گفت: «آنها تحسین برانگیزند. ما در حال فهمیدن برخی چیزها هستیم».

هوستون جی وودهم، یک کارشناس دستگاه های سانتریفیوژ از دانشگاه ویرجینیا، هم در گفت و گویی بیان داشت: «من هیچ چیزی نمی بینم که نشان دهد آنها برای تبلیغات این کار را کرده اند. به نظر می رسد آنها بر روی ماشین های پیشرفته ای کار می کنند».

نیویورک تایمز نوشت: کارشناسان غربی می گویند نمونه به تصویر کشیده شده از دستگاه «آی.آر-دو» به طول سه فوت، معادل یک دوم طول دستگاه «پی-یک» است. با این حال، سرعت چرخش آن دو برابر بیشتر است.

دیوید آلبرایت رئیس مؤسسه علوم و امنیت ملی که یک گروه خصوصی ردیابی تکثیر هسته ای در واشنگتن است، می گوید: «این رقم بالایی است. این می تواند غنی سازی را تا چهار برابر برساند».

به نوشته این روزنامه مرکز کنترل تسلیحاتی وونک که تحت ریاست دکتر لوئیس به فعالیت مشغول است، دست به برگزاری مجموعه مباحثاتی در مورد این عکس(ها) زد. اغلب نظرها بر روی قطعات دستگاه متمرکز بودند.

جفری ای فردن، یک کارشناس از «ام. آی.تی» به میزی که دستگاه روی آن باز شده و پرچم ایران به روی آن اشاره کرده است.

نیویورک تایمز از قول او نوشته است: «تولید بومی اجزای پیچیده این دستگاه، چیزی است که باید به آن بالید. نشان دادن پرچم ایران هم راه مناسبی برای جار زدن تصویری این احساس است».