آرشیو پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۹۰۷۴
اخبار اقتصادی
۴

ایران در سریلانکا پالایشگاه می سازد

ایران و سریلانکا برای همکاری های دو جانبه و طرح توسعه پالایشگاه نفت این کشور با ارزش 1.1 میلیارد دلار تفاهم کرده اند.

حسین نقره کار شیرازی- معاون امور بین الملل وزارت نفت- با بیان این مطلب اظهار داشت: سهم ایران در این پروژه 30 درصد است، ولی براساس توافق انجام شده ایران متعهد شده 70 درصد تامین مالی پروژه را از طریق دریافت وام از بازارهای جهانی انجام دهد.

وی افزود: دوره بازپرداخت وام 6 سال خواهد بود و به نظر می رسد امکان دریافت وام به صورت دوجانبه یعنی با حضور ایران و سریلانکا آسان تر می شود. به گفته وی در طرح توسعه پالایشگاه نفت سریلانکا قرار است تامین خوراک روزانه 500 هزار بشکه نفت خام سنگین توسط ایران انجام شود و در حال حاضر پالایش روزانه 50 هزار بشکه نفت سبک در این پالایشگاه جریان دارد. به طور معمول اجرای چنین طرح های توسعه ای در پالایشگاه ها به منظور ورود کشورهای مربوطه به بازار فرآورده است.

وی با اعلام خبر ابراز علاقه گاز پروم برای حضور فعال در پروژه خط لوله صلح خاطرنشان کرد: در مذاکرات اخیر که بین شرکت گاز پروم نفت و وزارت نفت ایران انجام شد، درباره فعالیت های نفتی مذاکراتی صورت گرفت.

وی افزود: در این زمینه یک هیات بزرگ دیگر از طرف شرکت گازپروم به زودی به ایران خواهد آمد که مذاکرات دوجانبه در بخش نفت و گاز و بویژه بالادستی انجام می شود. تاکنون نیز پیشنهاداتی مانند حضور در پروژه خط لوله صلح از سوی آنها دریافت شده، ولی نسبت به پاسخ آنها مطلبی عنوان نشده است.

نقره کار شیرازی با اشاره به فعالیت های دو جانبه با ونزوئلااظهار داشت: در حال حاضر شرکت پتروپارس طی یک قرارداد که حداقل سهم این شرکت 2 میلیارد دلار خواهد بود و در آینده نزدیک امضا می شود، در توسعه بلوک 7 میدان نفتی آیاکوچو وارد شده است.

معاون امور بین الملل وزارت نفت از توافق بانک توسعه صادرات ایران با بانک مرکزی ونزوئلابرای تاسیس صندوق یا بانک مشترک بین دو کشور خبر داد و گفت: قرار است این بانک با سرمایه 2.2 میلیارد دلاری کارش را آغاز کند که 800 میلیون دلار در صندوق و 1.4 میلیارد دلار در بانک ذخیره شود. به این ترتیب علاوه بر وجود پشتوانه برای انجام پروژه های مشترک، امنیت سیاسی اجرای پروژه ها نیز محقق می شود.