آرشیو پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۶۴۳۰
بین الملل
۲۱

رئیس جمهور آمریکا: اطلاعات مخدوش مربوط به تسلیحات عراق مرا سرخورده کرد

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با یکی از مجله های این کشور، سرانجام پس از پنج سال به اشتباه بودن اطلاعاتی که بواسطه آن حمله به عراق را توجیه می کرد اعتراف کرده و گفت این اطلاعات اشتباهی او را ناامید و سرخورده کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جرج بوش در مصاحبه با مجله “پولیتیکو” و همچنین بخش خبری سایت یاهو، گفت: گزارش های اطلاعاتی “مخدوش” در مورد برنامه های تسلیحاتی عراق او را سرخورده کرد.

اشاره بوش به این اطلاعات اشتباه، همان مواردی است که گفته می شد وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق را ثابت می کرد. قبل از آغاز عملیات نظامی علیه عراق، مقامات دولت ایالات متحده با ارائه آنچه که شواهد اطلاعاتی در مورد برنامه های تسلیحات کشتار جمعی رژیم صدام حسین می خواندند، حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به آن کشور را به عنوان اقدامی پیشگیرانه توجیه کردند. اما پس از اشغال عراق، جستجوهای نیروهای ائتلاف برای یافتن مراکز تولید این گونه تسلیحات به جایی نرسید و در نتیجه، اعلام شد که اتهامات قبلی علیه رژیم سابق این کشور صحت نداشته است.

بوش دراین مصاحبه در پاسخ به پرسشی با این مضمون که آیا سرویس های اطلاعاتی با این اطلاعات غلط او را گمراه کرده اند گفت: “گمراه کردن اصطلاح تندی است”. سرویسهای اطلاعاتی کشورهای دیگر نیز به نتایج مشابهی دست یافته بودند. کسی در صدد نبود تا عمدا به من دروغ بگوید بلکه دستگا ه های اطلاعاتی با تجزیه و تحلیل یافته های خود به نتایجی دست یافتند که اشتباه بود.

رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه نسبت به احتمال خروج پیش از موعد نیروهای نظامی آمریکا از عراق بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر سال جاری ابراز نگرانی کرد.

جرج بوش درباره احتمال انتخاب شدن یک نامزد دموکرات به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا و اقدام وی در خارج کردن نظامیان آمریکایی از عراق گفت: در چنین صورتی “یک سناریوی جهنمی قابل پیش بینی است و آن اینکه این اقدام ممکن است باعث جسارت تندروها در خاورمیانه و در نهایت، حمله دیگری علیه ایالات متحده شود.”

بوش در قسمت دیگری از مصاحبه خود برای آنکه شدت احساس خود را از کشته شدن نظامیان آمریکایی در عراق نشان دهدگفت: من بازی گلف را به نشانه همدردی با خانواده های قربانیان جنگ عراق ترک کردم.