آرشیو شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۶۷۸
برش های کوتاه
۹

خداحافظی ایتالیایی ها با ماکارونی

گروه ترجمه: با افزایش قیمت مواد غذایی سلطنت ماکارونی در ایتالیا به پایان دوران خود رسیده است زیرا فروش این ماده غذایی در سال گذشته به شدت کاهش داشته است. کاهش فروش ماده غذایی که ایتالیایی ها زمانی دیوانه خوردن آن بودند نشان از مرگ تدریجی ماکارونی دارد.

تجزیه و تحلیل سبد خرید خانواده ها نشان داده است که فروش ماکارونی در سال گذشته 6/2 درصد کاهش داشته است. افزایش قیمت جهانی غذا باعث شده است تغییرات عمده یی در دستور آشپزی ایتالیایی ها صورت بگیرد و آنها غذاهای جدید ارزان قیمت تری را امتحان کنند.

سال گذشته قیمت ماکارونی 20 درصد رشد داشت زیرا ماده عمده تولید آن گندم و روغن بود که قیمت شان در جهان افزایش زیادی داشته است. علاوه بر ماکارونی فروش نان و سبزیجات هم به ترتیب کاهش 2/6 و 4/2 درصدی داشته است. مقایسه یی سطحی نشان می دهد که با افزایش قیمت نان، گندم، ماکارونی و سبزیجات، فروش تخم مرغ و مرغ به شدت رشد داشته است. به نظر می رسد خانواده های ایتالیایی به دنبال خرید مواد پروتئینی ارزان قیمت هستند. روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا مدعی است که گرانی مواد غذایی باعث نابودی دستور پخت غذاهای ایتالیایی شده و سبب شده شهرت ایتالیایی ها در زمینه پخت غذاهای لذیذ در معرض خطر قرار بگیرد. اکنون ایتالیایی ها به جای ماکارونی مرغ و به جای سبزیجات غذاهای سرخ کردنی صرف می کنند.