آرشیو شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۶۷۸
بورس و بازار
۱۵

بازار انحصاری با خریدهای دولتی و انحصاری

گروه اقتصادی: صنعت تولید فیلتر خودرو در کشور ما تاریخی 60 ساله را یدک می کشد: قطعه یی مصرفی با تکنولوژی ساخت بسیار ساده که در صورت تعویض به موقع و استفاده از محصولات باکیفیت، کاهش مصرف سوخت خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی هوا را در پی خواهد داشت.

اکبر مسعودی مدیرعامل شرکت تعاونی فیلترسازان ایران در این خصوص گفت: شرکت تعاونی فیلترسازان ایران در سال 67 با هدف تامین نیاز تولیدکنندگان با 55 عضو فعال کار خود را آغاز کرد که متاسفانه به دلیل توزیع انحصاری مواد اولیه و در نتیجه ورشکستگی تعداد زیادی از تولیدکنندگان هم اکنون با 33 عضو کار خود را ادامه می دهد. وی در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بخش اظهار داشت: با توجه به تکنولوژی یکسان به کار رفته در ساخت فیلتر کلیه محصولات تولیدی کارخانجات فیلترسازی عضو تعاونی از استانداردهای لازم برخوردار بوده و قابلیت رقابت با سایر نمونه ها و برندهای معروف را نیز دارا هستند. وی با بیان اینکه خریدهای دولتی صورت گرفته در شرایط سخت اقتصادی از چند شرکت صاحب نام موجبات بازار انحصاری را فراهم آورده است، افزود: این در حالی است که شرکت های مذکور برای انجام تعهدات خود از محصولات دیگر شرکت های عضو تعاونی تحت عنوان برندهای خود استفاده می کنند. مسعودی همچنین از فعالیت غیرقانونی حدود 30 کارگاه زیرزمینی در سطح استان تهران خبر داد و گفت: محصولات تولیدی این دسته از کارگاه ها به همراه واردات بی رویه اجناس ارزان قیمت و بی کیفیت چینی ضمن افزایش 5/1 برابری آلودگی هوا موجبات ناهماهنگی بازار عرضه و تقاضا را فراهم می آورند.

مدیرعامل شرکت تعاونی فیلترسازان ایران در خاتمه شکوفایی و توسعه صنعت را در گرو تعامل و حمایت دولت از صاحبان صنایع کوچک دانست و گفت: تعاونی فیلترسازان ایران آمادگی دارد در صورت بسترسازی مناسب و عادلانه در خریدهای دولتی محصولات تولیدی کارخانجات عضو تعاونی را با کیفیتی بالاتر از نمونه های معروف کنونی ارائه کند.