آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۰۹۵
اخبار اقتصادی
۴

پیش نویس آئین نامه ادغام بانک های دولتی تدوین شد

براساس پیش نویس آیین نامه تشکیل بانک های قرض الحسنه و سرمایه گذاری که هنوز به تصویب دولت و امضای معاون اول رئیس جمهور نرسیده، بانک های دولتی ادغام و تبدیل به بانک قرض الحسنه می شوند و سایر بانک های تخصصی بعنوان سرمایه گذار باقی خواهند ماند.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام آگاه با اعلام این مطلب براساس این طرح بانکهای تجارت، صادرات و ملت ادغام و بانک قرض الحسنه مهر ایران تشکیل خواهد شد.

براساس این پیش نویس که هنوز به امضای نهایی دولت نرسیده، بانکهای سپه و رفاه کارگران ادغام و بانک قرض الحسنه که هنوز اسم آن مشخص نشده تشکیل خواهد شد.

همچنین بانکهای قرض الحسنه براساس این پیش نویس تنها مجاز به گرفتن پس انداز قرض الحسنه و ارائه تسهیلات قرض الحسنه می باشند.

نمایندگان ویژه رئیس جمهور درخصوص تحول ساختاری بانک ها که به استناد اصل یکصدو بیست و هفتم قانون اساسی و با رعایت تصویب نامه هیئت وزیران اتخاذ شده آیین نامه تشکیل بانک های قرض الحسنه و سرمایه گذاری تدوین کردند.

همچنین بانک های سرمایه گذاری شامل بانک صنعت و معدن، توسعه صادرات، مسکن از این پس، براساس این آیین نامه فعالیت خواهند کرد.

همچنین بانک های قرض الحسنه شامل بانک ملی، کشاورزی، تجارت، صادرات و ملت، سپه، رفاه کارگران و پست بانک می باشد که از این پس براساس این آئین نامه فعالیت خواهند کرد.

کار گروهی متشکل از مدیران عامل بانک های دولتی و بانک مرکزی به ریاست وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت دو ماه از ابلاغ این آئین نامه، با توجه به حوزه فعالیت، پراکندگی جغرافیایی شعب، منابع و مصارف، نیروی انسانی، زیرساخت های الکترونیکی، محل استقرار و نوع مراجعه کنندگان، امکانات فیزیکی و فضای شعبه و سایر عوامل تعیین کننده دیگر پیشنهاد جابجایی مالکیت شعب، ساختمان ها و تجهیزات بانک های قرض الحسنه و سرمایه گذاری با یکدیگر و یا فروش آن ها را به نمایندگان ویژه ارایه می نماید.

طبق این آئین نامه بانک های قرض الحسنه، صرفا مجاز به نگهداری و افتتاح حساب پس انداز و جاری قرض الحسنه هستند.

افتتاح و تمدید کلیه حساب های سپرده های سرمایه گذاری مدت دار، گواهی سپرده و هر نوع منابع جذب شده دیگری که سود به آن تعلق می گیرد، از تاریخ ابلاغ این آیین نامه توسط بانک های قرض الحسنه ممنوع خواهد بود.