آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۰۹۵
ادب و هنر
۱۰

شعر و شرع در شعر 55

پنجاه و پنجمین شماره از ماهنامه تخصصی شعر با رویکردی به «شعر و شرع» توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.

سرمقاله این شماره با عنوان «تورامن چشم در راهم!» به تحول و روند روبه رشد شعر فارسی و تجربه موفق نیما در گشودن این مسیر پرداخته است و بلافاصله بعد از سرمقاله، در گفت و شنودی، سیدعلی میرافضلی از ظرفیت های استفاده نشده شعر نیمایی سخن به میان می آورد.

«باران غیبی کلمات» نوشته اسماعیل محمدپور، عنوان نقد این شماره است و «صبح ملمع نقاب» بازخوانی قصیده منطق الطیر خاقانی است که به قلم محمد کاظم کاظمی در قسمت شعرخوانی نگاشته شده است.

همچنین شعر 55 در پرونده موضوعی خود به شعر و شرع پرداخته که در این پرونده عناوینی چون شعر در نگاه پیامبر یک هنر فاخر است گزارشی از مجموعه یادداشت های شعرا توسط طیبه سادات ثابت، پارادوکس هنر و ضدهنر عنوان مقاله ای از حمیدرضا شکارسری، سحر یا معجزه؟ مقاله ای به قلم سید ابوطالب مظفری، شاعران و فقیهان از محمدرضا تقی درخت و پیامبری که هرگز شاعر نبود نوشته دکتر محسن پورحسین به چشم می خورد.

در بخش شعر ایران این شماره اشعاری از محمدجواد محبت، حبیب الله بخشوده، عباس باقری، رضا جعفری، بیژن ارژن و... مشاهده می شود و در شعر جهان نیز آثاری از رزاق فانی، محمود درویش و الیزابت بیشاپ آمده است.

معرفی کتاب و شاعر جوان فصل های دیگری است در شعر 55 که در آن مطالبی با عناوین زیر به چشم می خورد:

«سطر نخست» از علی محمد مؤدب، «شاعر با شعرش تثبیت می شود»، «یک کاسه آب پیش روی باران» به قلم محمدکاظم کاظمی، «اضلاع چهارگانه شعر» به جهد محمدرضا سنگری و «من رهگذری عادی ام» از آثار مرتضی حیدری آل کثیر.

بخش های پایانی این شماره را گزارش هایی از جشنواره ستاره های کویر و سکوت تماشایی و نهایتا اخبار تشکیل می دهد. ماهنامه شعر 55 با قیمت هزار و دویست تومان ویژه فروردین ماه 1387 به صاحب امتیازی حوزه هنری و سردبیری مصطفی محدثی خراسانی منتشر شده است.