آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۶۹۵
جهان
۳

توافق بر سر منطقه نفت خیز سودان

گروه بین الملل: رهبران گروه های مختلف سودان توافقنامه یی را به امضا رساندند که احتمالا می تواند مناقشات بر سر منطقه نفت خیز ابیه را تا حدی آرام کند. به گزارش آسوشیتدپرس، اگر این توافقنامه اجرایی شود، امیدها به جلوگیری از بروز مجدد جنگ داخلی در سودان افزایش خواهد یافت. عمرالبشیر رئیس جمهور سودان- که اهل منطقه شمال سودان است- به همراه معاون اولش- که اهل منطقه جنوب این کشور است- در چارچوب این توافقنامه تعهد کردند که مناقشه در خصوص منطقه نفت خیز ابیه را به دستگاه های قضایی بین المللی واگذار کنند و یک دولت موقت جدید را برای این منطقه در نظر بگیرند.این اولین باری است که رقبای شمالی و جنوبی سودان در خصوص مداخله بین المللی در این مناقشه به توافق می رسند.

پیشتر، طرفین این مناقشه در سال 2005 میلادی یک معاهده صلح برای تشکیل دولت وحدت ملی را به امضا رسانده بودند که تا حدودی نیز به منطقه جنوب سودان خودمختاری می داد. اما این توافقنامه- که شامل توقف ادعاها در خصوص ابیه می شد- هیچ گاه به درستی به اجرا در نیامد: زیرا طرفین به آن متعهد نبودند و حتی گروه های جنوبی از دولت ائتلافی خارج شدند. اما توافق اخیر، جزییاتی از آن معاهده را در بر دارد و در عین حال، مجوز حرکت و فعالیت نیروهای سازمان ملل متحد در ابیه را صادر می کند.براساس معاهده سال 2005، مرزهایی که توسط یک کمیسیون بین المللی تعیین شده بود، منطقه ابیه را به جنوب سودان الحاق می کرد اما نیروهای شمال سودان به هیچ وجه آن را نپذیرفتند.

در ماه گذشته میلادی، درگیری ها در ابیه باعث بی خانمانی و آوارگی نود هزار نفر شده، ساختمان های ا ین شهر را با خاک یکسان کرده و باعث کشته شدن 22 تن و مجروح شدن عده زیادی شده است.توافقنامه مذکور مجوز بازگشت این آوارگان به خانه هایشان را فراهم می کند و دولت موقتی به مدت دو هفته در ابیه تشکیل می دهد. قرار است یک نهاد بین المللی، مرزهای این منطقه را با توافق گروه های شمال و جنوب سودان مشخص کند.