آرشیو پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۴۳
دنیا
۴

جورج بوش، تصویر «مرد جنگ طلب» را دوست ندارد

گروه بین الملل – جورج بوش رییس جمهور آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت، سخنان تندش این تصور را به جهانیان القا کرده است که وی مردی جنگ طلب است و بنابراین از این پس لحنی متفاوت و نرم را درباره مسائل و موضوعات جهانی به کار می گیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جورج بوش که برای ملاقات سران اروپا در این قاره به سر می برد، گفت: هدف اصلی اش در هفت ماه باقیمانده از مدت ریاست جمهوری اش این است که یک چارچوب دیپلماتیک درباره مسائل جهان از جمله ایران برای جانشین خود به ارث بگذارد. بوش که به نظر می رسد از اینکه نامحبوب ترین سیاستمدار جهان نام گرفته است، ناراضی است، درباره تقسیم و دودستگی که در جامعه جهانی به واسطه جنگ عراق ایجاد شده است، به خبرنگار مجله تایم گفت: وقتی به این موضوع فکر می کنم، می بینم که من می توانستم از لحن و بیانی متفاوت استفاده کنم.

او پذیرفت که کاربرد عباراتی از قبیل «بگیریدشان، زنده یا مرده»، این تصور را در مردم ایجاد کرده است که من، فرد صلح دوستی نیستم.بوش که در حال حاضر برای دیدار با آنگلامرکل در آلمان به سر می برد تا درباره برخی موضوعات با وی مذاکره و گفت وگو کند، قرار است به رم و سپس لندن هم مسافرت کند. وی که در آستانه سفر به بریتانیا است، عبارات حمایت گرانه ای درباره گوردون براون نخست وزیر فعلی بریتانیا بر زبان راند و گفت: وی در کشور با مشکلات سختی درباره حمایت مردم از حزب کارگر و نیز اقتصاد مواجه است. وی افزود: براون بسیار باهوش و فردی مصمم است و می تواند که همه چیز را روبه راه کند.

بوش در ملاقات با آنگلامرکل درباره افغانستان، ایران و صلح خاورمیانه گفت وگو کرد. در طی این سفر همچنان جورج بوش از تواقفنامه جهانی درباره تغییرات جوی سخن گفت که به نظر او می تواند تا ژانویه، یعنی زمانی که او کاخ سفید را ترک می کند، به دست آید.