آرشیو پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۵۶۱
صنعت و معدن
۳

وزیر صنایع و معادن:

اختصاص 5میلیارد دلار تسهیلات ارزی به بخش خصوصی

گروه صنعت ومعدن- وزیر صنایع و معادن گفت: مبلغ 5 میلیارد دلار برای کمک به تامین مواداولیه مورد نیاز صنایع کشور به بخش خصوصی، اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن؛ علی اکبر محرابیان با اعلام این خبر افزود: این مبلغ که از سهم 50 درصدی بخش خصوصی از موجودی حساب ذخیره ارزی تامین و به منظور کمک به تولیدکنندگان در مقابل افزایش قیمت مواد اولیه اختصاص یافته است، در حل مشکلات تولیدات صنعتی کشور موثر خواهد بود.وی خاطرنشان کرد: به زودی دستورالعمل تهیه واحدها از این منبع مالی فراهم شده و در اختیار همه قرار می گیرد.

با توجه به تبعات افزایش قیمت نفت بر اقتصاد جهانی و با هدف حمایت از واحدهای تولیدی کشور در برابر موج جهانی افزایش قیمت مواد اولیه، به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن، هیات دولت مصوب کرد برای پیشگیری از کاهش یا توقف فعالیت واحدهای تولیدی، تا سقف 5 میلیارد دلار تسهیلات ارزی در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد. براساس این مصوبه، برای جلوگیری از آثار و عواقب تورمی اعطای تسهیلات در داخل کشور نیز تاکید شده که استفاده کنندگان از تسهیلات مذکور حق تبدیل وام دریافتی به ریال را ندارند و باید به صورت ارزی آن را هزینه کنند.

واحدهای تولیدی متقاضی استفاده از تسهیلات یاد شده نیز براساس پیشنهاد دستگاه اجرایی مربوط و با تصویب کمیسیون اقتصاد هیات دولت و مشروط به نبود معوقات ارزی ریالی مالکان یا سهامداران واحد تولیدی متقاضی به سیستم بانکی، تعیین خواهند شد.

هیات دولت همچنین برای جلوگیری از معوقه شدن تسهیلات موضوع این مصوبه، کارگروهی با مسوولیت وزیر صنایع و معادن و عضویت وزرای بازرگانی، اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی تشکیل داد تا به صورت موردی کنترل و پیگیری های لازم برای اطمینان از بازپرداخت اقساط انجام و نحوه گردش کار و نظارت لازم برای اجرای این بند تدوین و اجرایی شود.