آرشیو دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۷۲۴
برش های کوتاه
۹

اعلام حالت فوق العاده در پومپی

گاردین: وزارت میراث فرهنگی ایتالیا در منطقه توریستی پومپی حالت فوق العاده اعلام کرد. ساندرو بوندی وزیر میراث فرهنگی ایتالیا با اعلام اینکه پومپی که یکی از پرتوریست ترین مکان های دنیا است در وضعیتی بسیار بد قرار دارد، یک کمیسیون ویژه برای حل مشکلات این مکان تشکیل داده است. روزنامه کوریره دلاسرا در گزارش اخیر خود از کثیفی پومپی خبر داده. دوره گردهای فراوان در کنار افرادی که خودسرانه خودشان را مسوول پارک کردن اتومبیل ها معرفی می کنند، عدم نشانه گذاری، نبود رستوران و سرویس های بهداشتی از جمله مشکلات این مکان تاریخی است. به گفته بوندی این کمیسیون ویژه با اختیار تام در ابتدا برای یک سال جهت سروسامان دادن به این منطقه فعالیت خواهد کرد. و این در حالی است که بوندی وعده داده پروفسور پیترو جیوانی گوتزو رئیس حفظ این مکان تاریخی همچنان به فعالیت اش ادامه خواهد داد.

پومپی در سال 79 پس از میلاد مسیح در نتیجه فوران آتشفشان وسویوس زیر 6 متر خاکستر مدفون شد. پس از پیدا شدن بازمانده های این شهر مدفون شده زیر خاکستر، این مکان به یک مرکز توریستی تبدیل شده است. کلودیو ولاردی رئیس اداره توریستی محلی این منطقه تصمیم دولت در این زمینه را بسیار مهم و شجاعانه توصیف کرد و گفت: «اگر همه ما در کنار هم کار کنیم طی چند سال می توانیم پومپی را به مکانی تبدیل کنیم که پذیرای میلیون ها توریست در حالتی استثنایی باشد.»

با توجه به مشکلات شهر ناپل در زمینه دفع و جمع آوری زباله ها میزان توریست های پومپی هم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. با توجه به آمار رسمی میزان بازدیدکنندگان از این مکان نسبت به ماه گذشته 13 درصد کاهش داشته و کل ناحیه هم 20 درصد توریست هایش را به خاطر این مشکل از دست داده است. تشکیل کمیته های ویژه به راهکاری ابتدایی در دولت سیلویو برلوسکونی تبدیل شده است. برلوسکونی برای حل مشکلات ناپل هم کمیسیونی ویژه تشکیل داده. این در حالی است که اندرو والاس هاوریل باستان شناس و رئیس مدرسه بریتانیایی ها در رم نجات پومپی را منوط به برنامه هایی مداوم و پیوسته می داند.