آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۴۴
اخبار کشور
۲
(خبر ویژه)

فیگارو: احترام بگذاریم تا بازنده نباشیم

«واقع گرایی وادارمان می کند که اعتراف کنیم اکتساب دانش هسته ای در ایران توسعه یافته است، می توان تاسیسات هسته ای را بمباران کرد اما نمی توان ده ها هزار انسان توانا را از میان برداشت».

روزنامه فرانسوی فیگارو در مقاله ای با عنوان «فواید گفت وگوی صلح با ایران» ضمن درج تحلیل فوق می نویسد: «روزی نیست که متخصصان و سرمقاله نویسان مطبوعات غربی و شرقی از جمله اسرائیل گزینه نظامی را نامناسب، بی فایده و به همان اندازه فاجعه بار نه فقط برای خاورمیانه، که برای تمامی جهان قلمداد نکنند. بیاییم از این گزینه دور شویم و در عوض به منافع هر کدام از طرفین فکرکنیم که می توانند از یک توافق نامه پایدار بدست بیاورند.

این روزنامه با بیان اینکه در صورت توافق با ایران واشنگتن می تواند چیزهای بسیاری به دست آورد، می نویسد: توافق با ایران به آمریکا اجازه می دهد بتواند آرام آرام از عراق عقب نشینی کند، اوضاع را در افغانستان بهتر کند و در نهایت به سرعت موقعیت اقتصادی از دست رفته اش را به دست آورد.

فیگارو می افزاید: در این بازی می توان بسیار برد و کم باخت. اما لازمه آن این است که اظهارات جنگجویانه پایان یابد. باید به نیاز اولیه هر ایرانی احترام گذاشت و آنها را به حساب آورد.

اما از سوی دیگر مجله آلمانی اشپیگل از قول یک نویسنده نژادپرست و صهیونیست هلندی نوشت: توصیه من این است که ایران محو شود و با مردم ایران بدون تهدید به استفاده از خشونت نمی توان مذاکره کرد!

لئون دوینتر که در نشریات آلمان مطالب متعددی علیه اسلام و ایران نوشته، همچنین گفته است: آلمان، فرانسه و انگلیس در گفت وگو با ایران دچار توهم هستند. ما باید به ایرانی ها بگوییم اگر خواسته ما را در کنار گذاشتن دانش هسته ای اجرا نکنید ما شما را محو می کنیم!