آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۴۴
اخبار کشور
۱۴

سخنگوی جدید وزارت خارجه: تحمیل نظرات، مذاکره را برهم می زند

سخنگوی جدید وزارت امورخارجه در اولین حضور خود در جمع خبرنگاران ضمن رد هرگونه تعیین ضرب الاجل برای ایران از سوی غرب بر تداوم مذاکرات تاکید کرد.

به گزارش مهر، حسن قشقاوی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس درخصوص اظهارنظر اخیر رایس وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تعیین ضرب الاجل برای پاسخ دادن ایران بیان داشت: به هیچ وجه بحث تعیین اولتیماتوم و ضرب الاجل در میان نبود بلکه در جریان مذاکرات قرار بر این بود که در مدت دو هفته موضوع مورد بررسی ایران قرار بگیرد.

وی با بیان این نکته که ایران حضوری سازنده و جدی در مذاکرات دارد، اظهار داشت: بحث هسته ای بر پایه یک تعامل مشترک و توافق جمعی قابل حل است و ما از راهبرد تعامل با مجموعه کشورها استقبال می کنیم، اما اگر یک طرف بخواهد در مذاکرات نظر خود را به ایران تحمیل کند این دیگر مذاکره نیست چون با اعمال تحمیل همه چیز تمام شده محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران در مدت کمتر از دو هفته پاسخ نامه وزرای خارجه شش کشور را ارائه کرده افزود: ما با حضور در مذاکرات ژنو نشان دادیم که اراده سیاسی ایران جدی بودن در مذاکرات است اما به اعتقاد ما مذاکره باید سازنده، راهبردی جامع و جهت حل مشکلات به صورت اساسی و بنیادین باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با رد بحث درباره تعلیق در طول مذاکرات تاکید کرد: از قبل و بعد از مذاکرات بحث تعلیق مطرح نشد و سیاست ایران در این بازی کاملا روشن است. وی اضافه کرد: می توانیم بر سر نقاط مشترک صحبت کنیم و نباید بر عناصر رسانه ای و تبلیغاتی بی پایه تکیه شود.

انتصابات جدید در وزارت خارجه

به گفته یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه قرار است به زودی علی آهنی سفیر ایران در فرانسه جایگزین آخوندزاده سفیر ایران در آلمان شود.

این مقام مسئول با اعلام این مطلب به مهر گفت: آهنی به علت پایان ماموریت خود در فرانسه به زودی به ایران باز می گردد و به عنوان سفیر ایران در آلمان منصوب خواهد شد.

وی یادآور شد: همچنین قرار است میرابوطالب به عنوان سفیر جدید ایران روانه پاریس شود.