آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۴۴
صفحه آخر
۱۶

مخالفت اکثر مردم ایرلند با برگزاری همه پرسی درباره معاهده لیسبون

شمار زیادی از مردم جمهوری ایرلند مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی مجدد درباره معاهده جدید اتحادیه اروپا اعلام کردند.

به گزارش فارس، نتایج تازه ترین نظرسنجی از مردم جمهوری ایرلند نشان می دهد اکثر مردم این کشور با برگزاری همه پرسی مجدد درباره معاهده جدید اتحادیه اروپا موسوم به معاهده لیسبون مخالف هستند.

در نظرسنجی اخیر، 71درصد از مردم ایرلند گفته اند با برگزارشدن همه پرسی مجدد درباره معاهده جدید اتحادیه اروپا مخالف هستند و 24درصد گفته اند که با برگزاری همه پرسی دوباره در این زمینه موافقند.

از مجموع افراد نظرسنجی شده، 62درصد گفته اند اگر همه پرسی مجدد برگزار شود، به معاهده جدید اتحادیه اروپا رای منفی خواهند داد و 38درصد گفته اند که رای مثبت خواهند داد.

مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند گفت: «اکنون خیلی زود است که در زمینه برگزاری همه پرسی مجدد درباره معاهده جدید اتحادیه اروپا حرفی زده شود».

وی افزود، جمهوری ایرلند قصد دارد در اجلاس ماه دسامبر برای اتحادیه اروپا به طور واضح در این باره توضیح بدهد.به رغم اینکه ایرلند از جمله کشورهای حامی اتحادیه اروپا است، در سال 2001 با رای منفی به معاهده موسوم به معاهده نیس (Nice Treaty)، طرح های اتحادیه اروپا را برای گسترده شدن این اتحادیه به سمت شرق اروپا از میان برد.البته دولت جمهوری ایرلند در آن زمان پس از مدتی همه پرسی مجددی را درباره معاهده نیس برگزار کرد و مردم ایرلند در همه پرسی دوم با معاهده نیس موافقت کردند.

نیکلاسارکوزی رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته با بیان این مطلب که جمهوری ایرلند باید همه پرسی مجددی را درباره معاهده «لیسبون» برگزار کند، موجب خشم مردم جمهوری ایرلند شد به گونه ای که صدها نفر از مردم جمهوری ایرلند با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیزی از سارکوزی در سفرش به دوبلین استقبال کردند. تظاهرکنندگان فریاد می زدند: نه یعنی نه. آنها از سارکوزی خواستند در امور داخلی ایرلند مداخله نکند.