آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۹۸
دنیا
۴

کاهش رشد اقتصادی ژاپن برای اولین بار طی 10 سال گذشته

گروه بین الملل- بانک ژاپن ارقام مربوط به برآوردهای اقتصادی را کم کرد و اعلام کرد رشد در دومین اقتصاد بزرگ جهان برای اولین بار در 10 سال گذشته در حال کند شدن است.

بانک مرکزی ژاپن در گزارش اقتصادی ماهانه خود، در توکیو اعلام کرد: «رشد اقتصادی ژاپن کند شده است، این بانک ارقام برآوردهای خود را برای دومین ماه متوالی تنزل داد. در ماه جولای سیاست گذاران اعلام کردند که رشد اقتصادی «کندتر» بود. ماساکی شیراکاوا رییس بانک ژاپن روز سه شنبه اعلام کرد: بهبود اوضاع کشور به دلیل افزایش قیمت نفت و مواد خام و اینکه کندی جهانی رشد اقتصادی به تقاضا لطمه می زند، به تاخیر خواهد افتاد. رشد اقتصادی فصل گذشته کند شد و این کشور را در آستانه اولین رکود خود طی شش سال اخیر قرار داد و اقتصاددانان می گویند این کندی موجب خواهد شد بانک مرکزی تا سال 2009 نرخ بهره را افزایش ندهد.

ماساکی کانو یکی از مقامات سابق بانک مرکزی و رییس کنونی اقتصاددانان در جی پی مورگان چیپس در توکیو گفت: «در واقع بانک ژاپن تایید کرد که این اقتصاد در رکود قرار دارد. این بانک برای مدت نسبتا طولانی اقدامی نخواهد کرد.» این گزارش بیانیه ای را که روز سه شنبه زمانی که بانک مرکزی نرخ بهره را در 5/0درصد ثابت نگه داشت، شرح می دهد. این نرخ کمترین میزان بهره در میان اقتصادهای صنعتی است و از زمانی که در فوریه سال 2007 دو برابر شد،تغییر نکرده است. بانک ژاپن در گزارش خود چشم انداز صادرات، تولید، سرمایه گذاری و هزینه مصرف کننده را کاهش داد. این بانک اعلام کرد، «رشد صادرات ناچیز می ماند و علت آن کندی رشد اقتصادها در خارج است.» افزایش قیمت مواد خام و ضعف فروش سود را کاهش داده است و شرکت ها را مجبور به کاهش تولید، سرمایه گذاری و استخدام کرده است. تولید، صادرات و هزینه خانوار در ماه ژوئن کاهش داشت و نرخ بیکاری به بالاترین میزان خود طی دو سال گذشته رسید.