آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۹۸
نگاه سوم
۲۹

«انید بلیتون»

محبوب ترین نویسنده تاریخ ادبیات انگلستان

با وجود بزرگانی چون «ویلیام شکسپیر»، «جین آستین» و «جی. کی.رولینگ»؛ «انید بلیتون» نویسنده ادبیات کودک، به عنوان محبوب ترین نویسنده تاریخ ادبیات انگلستان انتخاب شد.

بی بی سی اعلام کرد: «انید بلیتون» در نظرسنجی ای که توسط جایزه ادبی «کوستا» در بریتانیا برگزار شد، «انید بلیتون» در صدر محبوب ترین نویسنده تاریخ ادبیات این کشور قرار گرفت. «بلیتون» در این نظرسنجی از «ویلیام شکسپیر» و «جین استین» نیز پیشی گرفته است.«روئالد داهل»، «جی. کی.رولینگ»، «جین آستین» و «ویلیام شکسپیر» در رتبه های دوم تا پنجم این نظرسنجی قرار گرفتند. «چارلز دیکنز» نیز رتبه ششم را از آن خود کرد. تا به حال نزدیک به پانصد میلیون نسخه کتاب از «بلیتون» در جهان فروخته شده است. «جف نورتون»، وارث قانونی آثار ادبی «بلیتون» در این باره به بی بی سی گفت: «باعث افتخار است که مردم انگلستان انید بلیتون را به عنوان محبوب ترین نویسنده انتخاب کردند.»

وی در ادامه گفت: «کتاب های بلیتون مخصوص زمان خاصی نیستند و این انتخاب نشان می دهد که وی هنوز هم نویسنده محبوب امروز انگلستان است.»

«انید ماری بلیتون» 11 اوت سال 1897 در انگلستان به دنیا آمد و در سال 1968 درگذشت. وی محبوب ترین نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در بریتانیا بود و بسیاری از مردم انگلستان او را «ماشین یکه تاز عرصه داستان نویسی» لقب داده اند. آثار وی همچنین به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده است و بنا به آمار یونسکو در سال 2007، 3400 اثر ترجمه از وی در جهان موجود است.

بسیاری از منتقدان ادبی جهان، «بلیتون» را «شکسپیر معاصر» بریتانیا لقب داده اند اما با این وجود در این نظرسنجی، «بلیتون» از شکسپیر هم محبوب تر بود.