آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۹۸
آمار روزانه
۱۷

افزایش قیمت جهانی فلزات مسیر بازار را تغییر داد

زهرا مجتهد

گروه بورس – افت شدید قیمت جهانی فلزات و نفت در اواسط هفته جاری شوک شدیدی را به بازار سهام وارد کرد. اگرچه عرضه های مخابرات نیز از دیگر دلایل افت های اخیر بازار بود، اما نگاه فعالان بازار به قیمت های جهانی هم می تواند از عوامل موثر بر افت معاملات در بازار باشد.

به هر رو بورس تهران در آخرین روز کاری هفته با پدید آمدن تغییرات در قیمت جهانی فلزات و نفت و افزایش قیمت آنها متحول شد و برای شاخص کل، نتیجه مثبت به همراه داشت. از سوی دیگر جایگزین شدن سهام مخابرات در جایگاه فولاد به عنوان سهام پیشرو بازار و معامله 40میلیون سهم این شرکت که در ابتدای ساعت معاملات روز پیش صف خرید تشکیل داده بود، از دیگر رویدادهای بازار این هفته به حساب می آید. همچنین حرکت های محسوسی در بازار درخصوص توجه معامله گران به تک سهم ها و صنعت دارو نیز مشاهده می شود که بخشی از فعالیت سهامداران را می توان به این قبیل سهام با P/E پایین اختصاص داد. از طرفی صف های سنگین خرید برای سهام چادرملو، معادن و فلزات، گل گهر و ملی مس نیز در بازار دیروز مشهود بود، به طوری که برای چادرملو بیش از 2/3میلیون سهم تقاضای خرید در قیمت 14هزار و 270ریال وجود داشت. جمع آوری صف فروش بانک کارآفرین در بازار دیروز و معامله 5/1 میلیون سهم این نماد نیز از دیگر رویدادهای بازار دیروز بود. اما در بازار دیروز، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در صف فروش باقی ماندند.

ارزش معاملات بورس در پایان روز کاری پیش، از دادوستد 270 میلیون سهم به یک هزارو 275 میلیارد ریال رسید. بیشترین افزایش قیمت را حق تقدم لوله و تجهیزات سدید و حق تقدم بانک کارآفرین و بیشترین کاهش قیمت را ایتالران و سایپا آذین تجربه کردند. در مجموع، بورس روز گذشته شاهد رشد 4/7درصد شاخص کل و رسیدن آن به رقم 12هزار و 215واحد بود. بیشترین تاثیر مثبت را بر این شاخص نمادهای معاملاتی «اخابر»، «کگل»، «فملی» و «وغدیر» گذاشتند.