آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۹۸
اقتصاد سیاسی
۳۰
پیشنهاد

اضمحلال دلار

«اضمحلال دلار»، عنوان کتابی است که برای امروز در نظر گرفته شده است. نگاهی به وضعیت اقتصادی آمریکا در چند ماه اخیر و روند دنباله دار آن سبب شده عده ای از اقتصاددانان این گونه تحلیل کنند که ارزش دلار رو به افول است.

این کتاب پیش از تحولات اخیر در اقتصاد آمریکا و تقویت تدریجی دلار نگاشته شده و ظاهرا نویسندگان آن متوجه موج بازگشت قدرت دلار نشده اند یا اینکه تحولات دلار موضوع اصلی کارشان نبوده است.

آنها در این کتاب به موارد متعددی از گرفتاری های اقتصاد آمریکا مانند کاهش قدرت خرید مردم این کشور در مقایسه با اروپاییان پرداخته اند. گردشگران آمریکایی پس از بازگشت از اروپا از این گله مند هستند که زمانی پولشان این قدرت را داشت که آنها با گشاده دستی هزینه کنند اما اکنون چنین نیست.

کتابی که پیش رو دارید این مساله را از چند جهت بررسی کرده است. جیمز تورک و جان روبینو نویسندگان این کتاب هستند.

در نقدی بر این کتاب چنین آمده است: «اقتصاد آمریکا که یکی از قدرتمند ترین اقتصاد های جهانی به شمار می رود تابع چندین مولفه است و نمی توان به راحتی در مورد آن چنین تصمیم گرفت. پول واحد این کشور هم همین وضع را دارد اما به نظر می رسد این حالت کاملامقطعی باشد.»

در طرف مقابل عده ای از تحلیل گران چنین می نویسند که اوضاع نا بسامان آمریکا فرصتی برای جبران مافات در اختیار نسل بعد قرار نمی دهد و باید از الان به فکر بود.

این کتاب مانند هر کتاب دیگری موافقان و مخالفان زیادی دارد. نمی توان بدون خواندن آن اظهارنظر کرد، اما آنچه از فحوای کلام نقد ها استنباط می شود، چنین است که استدلال مولف در این کتاب خوب است و می توان از آن به عنوان نگرشی جدید بر موضوعات روز آمریکا نام برد.