آرشیو یکشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۲۶
داخلی
۵

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس

گروه سیاسی - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان پیشنهاد اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را در هفته جاری در مجلس مطرح می کنند.

جواد جهانگیرزاده در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه قانون فعلی انتخابات نیازمند اصلاح است، اظهار داشت: این طرح نمایندگان شامل اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری است.

وی یادآور شد: پیش از این دولت و مجلس کارگروه مشترکی را برای بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تشکیل داده بودند که فعالیت آن نیمه تمام ماند.

جهانگیرزاده به نقایص قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون، هر فردی که دارای سواد خواندن و نوشتن است، می تواند برای نامزدی در انتخابات داوطلب شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه باید تعریف مشخصی از واژه رجل سیاسی که در ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 1364 به آن اشاره شده است ارائه شود، گفت: در طرح پیشنهادی نمایندگان ضمن تعیین شرایط ثبت نام کنندگان، رجل سیاسی که از شرایط کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری است نیز تعریف شده است.

جهانگیرزاده، افزایش سن نامزدها و سوابق کاری اجرایی افراد را از جمله موارد پیشنهادی طرح نمایندگان برشمرد و گفت: در این پیشنهاد تعداد اشخاصی که فرد داوطلب را تایید می کنند افزایش می یابد ضمن اینکه تاییدکنندگان باید از طبقات مختلف جامعه نظیر نمایندگان، استادان دانشگاه و افراد سرشناس باشند.

بر اساس ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب، 1364 انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید ایرانی الاصل و در تابعیت جمهوری اسلامی ایران و از رجال مذهبی سیاسی باشند.

این افراد همچنین باید مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.