آرشیو سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۳۹
بین الملل
۲۳

گزارش خبری

ارتش لبنان آماج عملیات تروریستی

گروه بین الملل عملیات تروریستی بزرگ در طرابلس، دومین شهر بزرگ لبنان، کاروان نظامیان این کشور را هدف قرار داد. اغلب محافل سیاسی لبنان بویژه جنبش حزب الله این حمله را به مخالفان توافق ارتش و مقاومت نسبت می دهند.

منابع امنیتی لبنان تایید کرده اند که بامداد دوشنبه، انفجار نیرومندی در یکی از محله های حومه طرابلس روی داد و به کشته شدن دست کم شش نفر و زخمی شدن حدود 30 نفر منجر شد. گفته می شود سه تن از کشته شدگان از نظامیان لبنانی و سرنشین این اتو بوس بوده اند اما هنوز ارقام دقیق کشته شدگان نظامی و غیرنظامی این بمبگذاری اعلام نشده است. به گفته مقامات لبنانی، عامل این حادثه یک وسیله انفجاری کنترل از راه دور بوده که هنگام عبور اتوبوس حامل نظامیان از یکی از خیابان های حومه طرابلس، در مسیر آن منفجر شد. پیشتر برخی منابع خبری حمله انتحاری و برخی دیگر، انفجار یک اتومبیل بمبگذاری شده در کنار اتوبوس را علت حادثه گزارش کرده بودند. پس از وقوع انفجار، واحدهای پلیس برای جلوگیری از رفت و آمد به محل حادثه، آن را به محاصره در آوردند و ماموران امدادرسانی برای کمک به زخمی شدگان به این محل اعزام شدند. این دومین بار طی شش هفته اخیر است که یک خودرو حامل نفرات ارتش لبنان در طرابلس هدف بمبگذاری قرار می گیرد.

روز 18 اوت یک وسیله انفجاری نیرومند در مسیر اتوبوس حامل نظامیان لبنانی در طرابلس منفجر شد و هجده نفر نظامی و غیرنظامی در نتیجه آن جان خود را از دست دادند. سال گذشته شهر طرابلس صحنه درگیری خونین بین ارتش لبنان و تندروهای سلفی گروه موسوم به فتح الاسلام بود. درگیری نیروهای ارتش لبنان و شبه نظامیان فتح الاسلام بیش از سه ماه به طول انجامید و ده ها تن از اعضای این گروه، نفرات ارتش لبنان و غیرنظامیان در جریان آن جان خود را از دست دادند. اوایل سال جاری یک نظامی لبنانی در اثر انفجار بمب در شمال این کشور کشته شد و گروه فتح الاسلام مسئولیت آن بمبگذاری را برعهده گرفت. نکته مهم این است که مرکز حمله جدید به ارتش طرابلس بوده، شهری که شاهد خشونت های فرقه ای و قومی بوده است و در ماه ژوئیه، ده ها تن در درگیری مسلحانه بین سلفی ها و علویان در این شهر کشته و زخمی شدند.