آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۰
اخبار کشور
۲
(خبر ویژه)

فعلا بر سروکله هم نزنیم...! رفقا تعریف تازه ای به دست می دهند

همزمان با ورشکستگی شرکت های بزرگ در کشورهای سرمایه داری و گرایش دولت های غربی به نوعی «سوسیالیسم اشرافی» با محوریت حمایت رانتی از بانک ها و موسسات مذکور، نشریه نزدیک به جریان سرمایه داری در کشور در مقاله ای غیرعلمی و توجیهی مدعی شد: لیبرالیسم و سوسیالیسم با هم بیگانه نیستند بلکه دو دوست هستند!

شهروند امروز پس از آن که به قلم احمد زیدآبادی درباره «اغتشاش مفهومی، مصرف نابجای واژگان و دقیق نبودن تعاریف» قلم فرسایی کرد، نوشت: لیبرالیسم و سوسیالیسم چندان با هم بیگانه نیستند که نزاع و دعوا بر سر آنها موجه باشد و اگر ما صد سال بر سر آنها مجادله کرده و خون همدیگر را ریخته ایم، احتمالاانگیزه مان چیز دیگری بوده که در سایه این دو واژه تعریف نشده خود را پنهان کرده است.

گفتنی است برخی چپ های دوآتشه طرفدار اقتصاد دولتی ناگهان در دهه 70 سر از راست افراطی و اقتصاد کاملا آزاد درآوردند بدون آن که توضیح دقیقی دراین باره بدهند.

اخیرا نشریات غربی از جمله لوموند فرانسه و ال پائیس اسپانیا از حلول نوعی سوسیالیسم اما مختص حمایت از سرمایه سالاران خبر داده و آن را به استهزاء گیرنده تمام باورهای کاپیتالیسم، لیبرال دموکراسی و دولت رفاهی مدرن ارزیابی کرده بودند.