آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۰
اخبار کشور
۲
(خبر ویژه)

بنیادگرایی دولت - بازار مضحکه ای رو به پایان است

روزنامه آلمانی زود دویچه سایتونگ در تحلیلی به قلم پروفسور جان کری تاکید کرد: دوران آمریکا مانند شوروی به پایان رسیده و این قدرت دیگر آینده خودش را تعیین نخواهد کرد.

استاد کالج اقتصاد لندن در این تحلیل که به بررسی بحران اقتصادی اخیر در آمریکا پرداخته می نویسد: اگرچه تمامی بازارهای مالی فلج شده اما اتفاق مهم تر، تغییر مسیر تاریخی است، دیگر دوران رهبری آمریکا به سر آمده و او قدرتش را در حیاط پشتی اش مدفون می کند. آنها نمی توانند حتی هوگو چاوز را که مدام سرزنششان می کند، مجازات کنند. آمریکایی ها با دولتی کردن بخش های محوری نهادهای مالی، بازارهای مالی را نابود ساخته و اقتصاد را کاملا فلج کرده اند. پیامدهای این فلجی آن چنان گسترده است که می توان با ماجرای فروپاشی شوروی مقایسه کرد.

پروفسور جان کری می نویسد: صندوق بین المللی پول مدام سیاست های آمریکا را در دنیا پیاده می نمود اما کشورهایی نظیر چین زیربار این اندرزها نرفتند و با این بی توجهی، اکنون بانک های چینی در آستانه ورشکستگی قرار ندارند... اکنون مقامات اقتصادی آمریکا مشغول وصله پینه کردن هستند اما نتیجه مداخله دولت، وابستگی بیشتر آمریکا به قدرت های پیشرفته خواهد بود. اکنون آمریکا در حال از دست دادن کنترل جهان است. سرنوشت امپراطوری ها غالبا با فعل و انفعال های جنگ و بدهی مهر خورده است، مانند انگلیس و روسیه. آمریکا هم با جنگ عراق و ترکیدن آماس بدهی ها، از قدرت پیشین دوره افتاده است. وی اضافه می کند: این خود مضحکه تاریخ است که افول کمونیسم به دنبال خود صعود ایدئولوژی تخیلی دیگری را به همراه آورد و از همه مهم تر در آمریکا و انگلیس، بنیادگرایی بازار فلسفه دولت شد. سقوط آمریکا مانند فروپاشی شوروی عارضه های عظیم جغرافیایی و سیاسی در پی خواهد داشت. اقتصاد ضعیف و بی بنیه آمریکا دیگر نمی تواند عملیات نظامی را تامین مالی کند و عقب نشینی از عراق غیرقابل اجتناب است. اگرچه طبق نقشه پیش نخواهد رفت. آمریکا به سرعت قدرت خود را از دست می دهد. نامزدهای انتخابات آمریکا مشغول مبارزه و مجادله انتخاباتی هستند و ناتوانند از دیدن این که به چه سرعتی نقش رهبری آمریکا محو می شود.