آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۰
اخبار کشور
۳

ایران و قزاقستان چند توافقنامه اقتصادی امضا کردند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در سفر اخیر به قزاقستان و حضور در دو اجلاس آسیایی بین ایران و قزاقستان تعدادی توافقنامه به امضا رسید که اغلب اقتصادی بودند.

حسین ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار فارس در بیرجند افزود: در این سفر که وزیر امور خارجه کشورمان نیز در آن حضور داشت، مقدمات سفر داوودی معاون اول رئیس جمهور به قزاقستان نیز فراهم شد و توافقنامه های امضا شده نیز به تایید نهایی داوودی خواهند رسید.

وی هدف اصلی از سفر هیئت ایرانی را حضور در اجلاس فرهنگی کشورهای آسیایی و همچنین اجلاس اسلام و غرب برشمرد و تصریح کرد: اجلاس فرهنگی با حضور وزرای خارجه کشورهای آسیایی برگزار شد و شرکت ایران در اجلاس ضروری بود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور گفت: در اجلاس اسلام و غرب که نتایج مثبتی به همراه داشت، بحث زورگویی ها، تخریب ها و ظلم و ستیز های غرب مطرح شد و موضع جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت شفاف و جامع اعلام شد.

ابراهیمی با بیان اینکه اجلاس بعدی اسلام و غرب در ایران برگزار می شود، افزود: برای برگزاری اجلاس بعدی ایران، تاجیکستان و کویت داوطلب بودند که جمهوری اسلامی ایران با یک دیپلماسی خوب توانست میزبانی این اجلاس را از آن خود کند.

وی تصریح کرد: در اجلاس فرهنگی نیز که وزرای خارجه کشورهای آسیایی در آن حضور داشتند، بخش عمده ای از مسائل فرهنگی به ایران واگذار شد که این حرکت بسیار ارزشمند بود.

نماینده مردم بیرجند و درمیان در مجلس شورای اسلامی در خصوص موضع قزاقستان نسبت به ایران گفت: موضع این کشور نسبت به جمهوری اسلامی مثبت بود و حتی بقیه کشورها نیز علاقه مند به شنیدن موضع کشور ما در مورد مسائل روز بودند و این نشان دهنده جایگاه برتر ایران در عرصه بین المللی است.

ابراهیمی به تولید بالای گندم در قزاقستان اشاره کرد و اظهار داشت: با مذاکراتی که انجام گرفت مقرر شد، جمهوری اسلامی ایران نیاز گندم خود را از این کشور برآورده کند و حتی جمهوری اسلامی پیشنهاد ترانزیت گندم قزاقستان را ارائه داد.