آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۰
اخبار کشور
۳

وزیر جهاد کشاوزی: سایت های گلخانه ای 20 برابر مزارع معمولی اشتغال زایی می کنند

ارومیه - خبرنگار کیهان:

وزیر جهادکشاورزی گفت: سایت های گلخانه ای علاوه بر افزایش بهره وری، 20 برابر مزارع معمولی اشتغال زایی می کنند.

محمدرضا اسکندری افزود: در شرایط معمولی در فضای باز مزارع به ازای دو هکتار برای یک نفر اشتغال زایی می شود ولی در سایت های گلخانه ای به ازای هر هکتار برای 12 نفر اشتغال زایی مستقیم و برای 8 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: سایت های گلخانه ای علاوه بر اینکه تولید را اقتصادی می کنند صرفه جویی در مصرف آب را نیز به همراه دارد.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: در هر یک مترمکعب آب در فضای باز، یک کیلوگرم محصول تولید می شود و این در حالی است که در هر یک متر مکعب فضای گلخانه ای 22 کیلوگرم محصول تولید می شود که اگر به سمتی برویم که سبزیجات و سیفیجات در گلخانه ها تولید شوند تولید را اقتصادی کردیم و در مصرف آب نیز صرفه جویی شده است.

اسکندری اضافه کرد: در حال حاضر 495 شهرک گلخانه ای با وسعت 60 هزار هکتار در کشور در حال احداث است که اگر بهره برداری شوند معادل 450 هزار هکتار مزارع معمولی تولید خواهند داشت.

وی گفت: با شرایط فعلی و اعتبارات کم بخش کشاورزی، نمی توانیم پاسخگوی نیازهای کشاورزان باشیم.وی افزود: مهمترین دغدغه حال حاضر این وزارتخانه با توجه به وقوع سرما و خشکسالی در سال زراعی گذشته اعتبارات کمی است که به این بخش تخصیص یافته که عملا 20 الی 25 برابر اعتبارات مصوب به این بخش خسارت وارد شده است.

وی در پایان گفت: حدود 150 هزار میلیارد ریال خسارت به صورت مستقیم به کشاورزان در اثر سرما و خشکسالی وارد شده که خسارت ریالی ناشی از همین موارد به صورت غیرمستقیم 500 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ما استاندار آذربایجان غربی نیز از نمایندگان مجلس خواست برای افزایش راندمان آبیاری کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنند.

دکتر رحیم قربانی در آیین بهره برداری از فاز اول سامانه فاضلاب شهرستان ارومیه افزود: جهاد کشاورزی برای توسعه سیستم های آبیاری نوین و آبیاری تحت فشار و صرفه جویی در مصرف آب نیازمند اعتبارات بیشتری است که در این راستا مجلس باید کمک کند.

وی در پایان گفت: توان فنی و مهندسی کشور در بخش های مختلف زیاد است و تنها عنصر مدیریت و هماهنگی است که به افزایش بهره وری کمک می کند.