آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۰
اخبار اقتصادی
۴

وزیرکار: نرخ بیکاری بار دیگر 2 رقمی می شود

وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرد: سیاست های انقباضی بانک مرکزی که در 6 ماه نخست امسال اعمال شد، نرخ بیکاری را در سال جاری دو رقمی خواهد کرد.

سیدمحمد جهرمی در گفت وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که پیش بینی وی از میزان نرخ بیکاری در سال جاری چگونه خواهد بود، گفت: متاسفانه سیاست های انقباضی بانک مرکزی موجب بروز مشکلات بسیاری برای تولید، کارگران و به خصوص سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شد به طوری که براساس آخرین آمارهای منتشره ازسوی مسئولان تامین اجتماعی، در 6 ماهه نخست سال جاری بیش از 250 هزار نفر از کارگران بیکار شده اند.

وی افزود: این آمار جدا از آمار مربوط به بیکاری بخشی از کشاورزان است که به دلیل خشکسالی سال جاری اتفاق افتاده است.

وزیر کار و امور اجتماعی با تاکید بر اینکه با توجه به این روند قطعا نرخ بیکاری در سال جاری تک رقمی نخواهد بود، تصریح کرد: حاصل این اتفاقات موجب شده که نه تنها امسال نرخ بیکاری تک رقمی نشود، بلکه به دلیل افزایش بیکاری و ورود نیروهای جدید به بازار نرخ بیکاری باز هم افزایش یابد.

جهرمی اظهار امیدواری کرد که سیاست های انقباضی بانک مرکزی که در شش ماه گذشته اعمال شد، باتدابیر مسئولان جدید بانک مرکزی برطرف شود.

او گفت: سیاست های انقباضی که برای مهار تورم اعمال شد عملاموجب رکود اقتصادی و بیکاری کارگران و دنبال آن افزایش تورم در کشور شد که احتمالااین آثار حتی با اصلاحیه های بانک مرکزی تا دو سال ادامه خواهد یافت.

وزیر کار وامور اجتماعی با اشاره به نشست اخیر وزارت کار و امور اجتماعی با رئیس کل بانک مرکزی عنوان داشت: در این نشست سیاست ها و عملکرد بهتر بانک ها در جهت حل مشکلات کشاورزان و صنعتگران مورد بررسی قرار گرفت تا مشکل کارگران و فعالان اقتصادی به نحو مطلوبی حل شود.