آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۰
حوادث
۱۵

به علت کاهش 50 درصدی تولید انار از افغانستان وارد کشور می شود

کاهش 50 درصدی تولید انار در کشور موجب واردات انار از افغانستان شده است.

حسین مهاجران رییس تعاونی اتحادیه میوه و سبزی تهران در تشریح وضعیت میوه های پاییزی به ایسنا گفت: سرمای کم سابقه سال گذشته باعث کاهش 50 درصدی تولید انار در کشور شد و این کمبود تا پنج سال آینده به تولید انار کشور تاثیر می گذارد چون بسیاری از درختان انار در مناطق کاشان و یزد برای جلوگیری از خشک شدن، از ساقه قطع شده اند.

وی همچنین از ورودهای قانونی و غیرقانونی انار افغانستان به کشور خبر داد و گفت: کیفیت این انارها به گونه ای است که اقتصادی نیست یعنی دانه های درشت و تفاله زیادی دارد اما به هر حال این انارها هم وارد کشور می شود، از سوی دیگر قیمت هر کیلو انار افغانی 550 تومان است؛ اما به خاطر جلوگیری از قرنطینه شدن این انارها ابتدا به پاکستان انتقال داده می شوند و سپس به ایران می آیند که این امر افزایش قیمت را در پی دارد. در بازار ایران به دلیل هزینه چند برابری ترانزیت از افغانستان به پاکستان و بعد ایران با قیمت چند برابری در بازار عرضه می شود.

او قیمت خرده فروشی انار در بازار را در حال حاضر بین 800 تا 2500 تومان عنوان کرد و بیشتر از آن را گران فروشی دانست.

مهاجران با اشاره به ورود اولین محصولات نارنگی اونشوی ساری به بازار گفت: این محصولات به عنوان اولین مرکبات وارد بازار شده اند.

او گفت: پرتقال جنوب هم از مناطق جیرفت و دزفول وارد بازار شده و این پرتقال پاسخگوی نیازها تا عید است و پرتقال شمال برای شب عید ذخیره سازی می شود.

او همچنین با بیان اینکه پرتقال های وارداتی به چندین برابر نرخ واقعی در بازار عرضه می شوند گفت: قیمت پرتقال وارداتی با رشد 22 درصدی در بازار ازکیلویی 2200 تومان به 2800 تومان افزایش یافته است و این در حالی است که این پرتقال ها از آفریقای جنوبی با نرخ بسیار پائینی وارد کشور شده اند.