آرشیو شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۱۷
ایران
۱۵

محیط زیست تصویب کرد،

«هما» نماد قزوین شد

قزوین - خبرنگار جام جم: بزرگ ترین گونه کرکس با نام «هما» با تصویب سازمان حفاظت محیط زیست کشور با عنوان نماد تنوع زیستی استان قزوین انتخاب و معرفی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اعلام این خبر خاطرنشان کرد؛ کارشناسان و محیط بانان استان قزوین حین اجرای عملیات تخمین فراوانی جمعیت های وحوش که از سال گذشته دست کم دو بار در سال به اجرا در آمده است، تعداد اندکی از این پرنده منحصر به فرد و افسانه ای را در زیستگاه های کوهستانی مناطق الموت و طارم سفلی یافته اند.به گفته امید روشن، فراوانی جمعیت این گونه پرنده در کشور ما به شدت کاهش یافته است و در حال حاضر کارشناسان محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان از این پرنده تعدادی عکس و تصویر تهیه کرده و در حال برنامه ریزی برای مطالعه دقیق وضعیت زیستی این گونه در زیستگاه های مختلف و معرفی آن به عنوان یکی از جاذبه های طبیعت گردی قزوین هستند.«هما» با نام علمی؛ «جیپاتوس بارباتوس» از گونه های کمیاب و بومی کرکس در ایران است.

این پرنده ها که در واقع بزرگ ترین گونه کرکس است، بسیار انزواطلب و بی آزار است. اغلب به آرامی و بی سروصدا در مناطق کوهستانی به پرواز در می آید که با تغذیه از لاشه جانوران، محیط زیست را پاکسازی کرده و در جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا نقش مهمی ایفا می کند.