آرشیو پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۴۶
جهان
۶

نقص فنی سامانه جاسوسی آمریکا

گروه بین الملل: یک تیم تحقیقاتی فضایی روسیه اعلام کرد به شواهدی دست یافته که نشان می دهد حداقل یکی از ماهواره های جاسوسی آمریکا که با هدف ردیابی شلیک موشک های بالستیک و آزمایش های هسته ای زیرسطحی به فضا پرتاب شده دچار نقص فنی جدی است.

به گزارش شبکه خبریNBC، ارتش ایالات متحده که طی سال های اخیر اقدام به اجرای برنامه ارسال ماهواره های پشتیبانی دفاعی به فضا کرده است با نقص عملکرد این سامانه مواجه شده است. 23 DSP یکی از ماهواره های جاسوسی است که اگرچه با هدف جمع آوری اطلاعات حساس به فضا پرتاب شده به دلیل نقص فنی به تهدیدی برای ماهواره های مجاورش تبدیل شده است.

بروز نقص فنی در این ماهواره به رغم پنهان کاری آژانس مدیریت ماهواره های جاسوسی آمریکا توسط یکی از اعضای روس شبکه بین المللی نظارت فضایی (ISON) کشف شد. ولادیمیر آگاپف، از دانشمندان ارشد انستیتو ریاضیات کاربردی در آکادمی علوم روسیه اولین کسی بود که در جریان بررسی وضعیت مدارهای بالایی جو به بروز نقص فنی در 32 DSP و مخاطراتی که از این بابت متوجه ماهواره های نزدیک به آن از جمله ماهواره های غیرنظامی است، شد.

دولت آمریکا که به طور متعارف پرتاب و در مدار قرار گرفتن ماهواره های جاسوسی در مدار زمین را اعلام نمی کند با سکوت خود در برابر ادعاهای طرح شده توسط آگاپف به طور تلویحی بر آن مهر تایید زده است.