آرشیو پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۴۶
فرهنگ و هنر
۱۶

روز گذشته صورت گرفت

آغاز گردهمایی بزرگ مکتب شیراز در تهران

گروه فرهنگ و هنر: گردهمایی بزرگ مکتب شیراز روز گذشته در حالی در مجموعه فرهنگی و هنری آسمان فرهنگستان هنر گشایش یافت که بر اساس سخنان مدعوین روز نخست، بدون مکتب شیراز، هنر و اندیشه ایران ناقص بود.

به گزارش خبرنگار ما، در مراسم افتتاحیه گردهمایی مکتب شیراز که با اجرای موسیقی قشقایی به عنوان یکی از نمادهای هنر موسیقایی مکتب شیراز همراه بود، استاد حبیب الله آیت اللهی، رئیس هیات علمی همایش نگارگری طی سخنانی با اشاره به تاریخچه تاثیرپذیری هنر جهان از هنر ایرانی اسلامی گفت: ما ایرانی ها ملتی هستیم که همیشه در دنیای فرهنگ و ادب تاثیرگذار بوده ایم. هر کجا در جهان اسلام، رد پایی از هنر می بینیم، ضرب انگشت های ایرانی را هم در آنجا مشاهده می کنیم؛ به طوری که تاثیر هنر ایرانی را از دریای چین تا اقیانوس اطلس، می توان دید.

همچنین در ادامه این مراسم بهمن نامورمطلق، دبیر فرهنگستان هنر و دبیرکل همایش مکتب شیراز،گفت در اهمیت مکتب شیراز باید گفت، این مکتب چنان در شکل گیری و قوام هنر ایرانی موثر بوده است که بدون آن، هیچ گاه هنر ایرانی به شکل امروزی خود دست نمی یافت. به بیان دیگر، بدون مکتب شیراز، هنر، اندیشه و ادبیات ایرانی ناقص و ناتمام بود.

نامورمطلق، مهم ترین هدف برگزاری این همایش را بررسی تاریخی و تحلیلی یکی از درخشان ترین دوره های فرهنگ و هنر، نه فقط ایران؛ بلکه جهان اسلام دانست.

همچنین در ادامه این مراسم قاسم کاکایی، قائم مقام دبیرکل گردهمایی مکتب شیراز درباره این گردهمایی گفت: در سده های هفتم تا نهم هجری نام شیراز به عنوان مرکزی برای پاسداری از فرهنگ، ادب و حکمت اسلامی نمایانگر است. چرا که در زمینه ادب، ظهور سعدی و حافظ که بزرگ ترین استادان مسلم سخن فارسی بوده اند، این موضوع را از هر شاهد دیگری بی نیاز می کند. در باب حکمت نیز به مدت 4 قرن یعنی از خواجه طوسی تا میرداماد، نام شیراز و متفکران آن سامان می درخشد.ارکسترسمفونیک فیلارمونیک تهران با رهبری نادر مشایخی، روز گذشته پایان بخش افتتاحیه گردهمایی مکتب شیراز در تهران بود که با استقبال بیش از حد حاضران در سالن روبه رو شد.

این گردهمایی که از روز گذشته در تهران آغاز شد، امروز و پس از 2 روز برگزاری در تهران و قرائت مقالات مختلف از صاحب نظران روز شنبه به مدت 2 روز در شیراز ادامه می یابد.