آرشیو دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷، شماره ۶۵۹۴
بین الملل
۲۱

معاون رئیس جمهور عراق:

همه پرسی راهی برای اصلاح توافقنامه با آمریکا است

معاون رئیس جمهور عراق اعلام کرد برگزاری همه پرسی راهی برای اصلاح توافقنامه با آمریکا بوده و دولت عراق ملزم به برگزاری چنین همه پرسی ای است. به گزارش ایسنا طارق الهاشمی، همچنین تشکیل دولت و تدوین قانون اساسی براساس اصول شهروندی و نه تقسیم بندی های طایفه ی را خواستار شد.

معاون رئیس جمهور عراق در کنفرانس خبری در دفتر کارش در بغداد آمادگی خود و اعضای جبهه توافق جهت کناره گیری از پست هایشان را اعلام کرد.

وی دولت کنونی عراق را که بر اساس اختلافات طایفه در عراق شکست گرفته، محکوم کرد و گفت: شکست دولت کنونی عراق ثابت شده است و زمان تغییر آن فرا رسیده است.

هاشمی گفت: من و اعضای حزب اسلامی و جبهه توافق آماده ایم که از پست های خودمان در دولت در راه تشکیل دولت متحد ملی کناره گیری کنیم.

الهاشمی عنوان داشت: همه پرسی مردمی که قرار است پایان ژوئن در خصوص توافقنامه بغداد و واشنگتن صورت گیرد، راهی برای تصویب و اصلاح خواهد بود.

وی تصریح کرد که توافقنامه بغداد - واشنگتن بهترین راه حل نبوده اما این توافقنامه کم ضررتر از راه حل های دیگر بود.

هاشمی گفت: این توافقنامه همان طور که منافعی دارد نکات منفی نیز دارد. در بندهای این توافقنامه مواردی وجود دارد که عراقی ها بر سر آن اختلاف دارند چرا که به راحتی می توان گفت این توافقنامه به راحتی با طرح های منافع ملی تناقض دارد.

هاشمی تصریح کرد: اعمال شرط همه پرسی مردمی و قرار دادن آن به عنوان یک بخش لاینفک از توافقنامه تنها برای آگاهی از جزئیات توافقنامه نیست، بلکه برای دریافتن مسئله مهمی است که به آینده عراق مربوط است.