آرشیو شنبه ۷ دی ۱۳۸۷، شماره ۲۴۶۲
جامعه
۱۷

نیمی از موتورسواران گواهینامه ندارند

گروه جامعه: رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: روزانه حدود 3000 موتورسیکلت در کشور در 100 کارخانه تولید و شماره گذاری می شود.

سرهنگ محمدرضا غلامی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به این که حدود 7 میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور شماره گذاری شده اند، افزود: از این تعداد، 40 درصد در تهران و 60 درصد در دیگر شهرهای کشور تردد می کنند.

وی گفت: آمارها نشان می دهد همچنان 5/1 میلیون دستگاه موتورسیکلت فاقد پلاک در کشور تردد می کنند. این در حالی است که نیمی از موتورسواران نیز گواهینامه ندارند.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با بیان این که آمارها نشان می دهد 18 درصد موتورسیکلت های کشور وارداتی و 82 درصد تولید داخل هستند، تصریح کرد: بیشتر قطعات موتورسیکلت های تولیدی در کشور از آسیای شرقی وارد می شود.

وی با اشاره به بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت ها در کشور خاطرنشان کرد: بر این اساس، 6 ماه مهلت در این خصوص داده شده بود که این مهلت 30 دی ماه امسال به اتمام می رسد.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به این که به نظر می رسد راکبان موتورسیکلت ها به خرید بیمه نامه شخص ثالث توجهی ندارند، افزود: بر اساس قانون، یکی از الزامات طرح ملی تعویض پلاک موتورسیکلت ها که بزودی در کشور اجرا می شود، بیمه نامه شخص ثالث است که توصیه می کنیم راکبان موتورسیکلت ها هرچه سریع تر در این خصوص اقدام کنند، چرا که امکان تمدید این مهلت وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که در سال های قبل موتورسیکلت یک وسیله تفریحی و ورزشی بوده است، افزود: این در حالی است که هم اکنون این وسیله به عنوان یک وسیله ارزان حمل و نقل به کار گرفته می شود.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به این که سن فرسودگی موتورسیکلت ها در کشور براساس مصوبه دولت 10 سال است، گفت: از سوی دیگر، با توجه به ممنوعیت تردد و شماره گذاری موتورسیکلت های دوزمانه، تاکنون 35 هزار دستگاه از این موتورسیکلت ها از رده خارج و با موتورسیکلت های چهارزمانه جایگزین شده اند.