آرشیو یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷، شماره ۶۶۰۸
اقتصادی
۴

لوله ششم گاز به شبکه سراسری پیوست

خط لوله ششم سراسری گازطبیعی به طول 492 کیلومتروهزینه 7 هزار میلیارد ریال، به شبکه گازرسانی کشور پیوست.

این خط برای انتقال گازشیرین فازهای9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی از عسلویه به پالایشگاه بیدبلند و گازرسانی به استان بوشهر ایجاد شده است.این خط از عسلویه آغاز می شود و پس از عبور از شهرهای کنگان، خورموج، برازجان، اهرم، گناوه، سردشت و بوشهر به پالایشگاه بیدبلند یک می رسد.ساخت خط لوله ششم سراسری گاز نیمه دوم سال1384 آغاز شده بود.

رکورد تولید گاز طبیعی کشور هم اکنون با 531 میلیون مترمکعب در روز شکسته شده است.

غلامحسین نوذری وزیر نفت در حاشیه مراسم بهره برداری رسمی از خط لوله ششم سراسری با بیان این مطلب اظهار کرد: آمادگی کشور برای تامین گاز درحدی است که حتی اگر گازی از ترکمنستان وارد نکنیم نیز مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: برای ساخت فاز نخست خط لوله ششم سراسری به طول 492 کیلومتر تاکنون بیش از هفت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است. یکی از اهداف ساخت این خط لوله، گازرسانی به شهرهای مختلف استان های بوشهر و خوزستان و همچنین تقویت شبکه سراسری گاز کشور است.

به گفته او گازرسانی به کشور کویت از طریق این خط لوله، دیگر هدف ساخت خط لوله ششم سراسری محسوب می شود که به این منظور با کویت مذاکراتی انجام شده و در مراحل مقدماتی هستیم.

نوذری با تاکید بر این که برای ایجاد آمادگی گازرسانی در زمستان حدود 10 هزار و 200 کیلومتر خط لوله انتقال فشار قوی گاز ساخته شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا کلیه سرشاخه های پرمصرف گاز کشور در مناطق شمال، شمال غرب و شمال شرق تقویت شده و با اتصال خط ششم به خط اول سراسری زمینه پایداری شبکه گاز کشور در استان های غربی هم ایجاد می شود؛ با هدف تقویت گاز استان های شمال و شما ل شرق کشور بیش از 432 کیلومتر خط لوله به بهره برداری رسیده است. وی با اعلام خبر افتتاح رسمی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی تا دهه فجر امسال توسط رئیس جمهور تصریح کرد: هم اکنون دو ترین فاز 9 به ظرفیت درمجموع 25 میلیون متر مکعب در روز به بهره برداری رسیده است که به تازگی تولید از ترین نخست فاز 10 نیز عملیاتی شده است.