آرشیو یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷، شماره ۲۴۶۳
سلامت
۵

مصرف سوسیس و کالباس در کودکان باعث شب ادراری می شود

گروه سلامت: دبیر علمی کنگره دانستنی های ضروری اورولوژی اطفال گفت: مواد غذایی دارای مواد رنگی مصنوعی مثل قهوه، شیرکاکائو، شکلات یا دارای ادویه های تند مانند سوسیس و کالباس هستند باعث انقباض شدید مثانه و شب ادراری می شوند.

صلاح الدین دلشاد، دبیر علمی این کنگره اظهار کرد: 90 درصد از مبتلایان به شب ادارای به دلیل رفتارهای نادرست والدین دچار مشکلات روانی می شوند.

وی افزود: شب ادراری در 14 سالگی و سن بلوغ به یک درصد کاهش می یابد و سالانه 15 درصد از آمار مبتلایان به این مشکل کاسته می شود.

دبیر علمی کنگره دانستنی های اورولوژی اطفال خاطرنشان کرد: تعریف شب ادراری در میان کودکان زیر 5 سال وجود ندارد و این در حالی است که اگر یکی از والدین در کودکی شب ادراری داشته باشد در 40 درصد موارد فرزندشان شب ادراری خواهند داشت، اگر هر دو سابقه شب ادراری داشته باشند این میزان به 70 درصد می رسد.

دلشاد عواملی همچون مشکلات سیستم عصبی، عوامل ارثی، عفونت ادراری و استرس را موثر بر شب ادراری کودکان دانست و گفت: مصرف مواد غذایی که دارای مواد رنگی مصنوعی ماننده قهوه، شیرکاکائو، شکلات یا دارای ادویه های تند مانند سوسیس و کالباس هستند باعث انقباض شدید مثانه و شب ادراری می شوند.

وی ریفلاکس یا برگشت ادرار به کلیه را در دختران 5 تا 6 برابر پسران عنوان و تصریح کرد: بسیاری از این کودکان تا سنین 6 سالگی و به بعد این بیماری در آنان تشخیص داده نمی شود و دچار عارضه عفونت ادراری و مشکلات کلیوی می شوند.

دلشاد ضمن تاکید بر این که نباید کودکانی را که شب ادراری دارند یا آموزش صحیحی برای به موقع دستشویی رفتن ندارند را تنبیه و با خشونت با آنان برخورد کرد، گفت: خانواده هایی که فرزندان خود را به دلیل شب ادراری تنبیه می کنند باید بدانند کودکانشان در آینده احتمالابه مشکلات گوناگون از جمله یبوست و مسائل روانی دچار خواهند شد.