آرشیو دوشنبه ۹ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۷۰۲
مسکن و عمران
۷

وعده تابستانی زمستانی شد

رهن ثانویه مسکن ماه آینده می آید

گروه مسکن- انتشار اوراق رهن ثانویه مسکن گویا قرار است تا قبل از شروع سال 88 محقق شود تا یکی از مهمترین مفاد قانون بودجه 86 در بخش مسکن، فقط یکسال تاخیر در اجرا شامل آن شود.

بازار رهن ثانویه که در تبصره 6 بودجه 86 به آن تاکید شده پیش از این قرار بود اوایل امسال، تیرماه و سرانجام شهریور امسال تشکیل شود، اما به دلایل نامعلوم تاکنون به اجرا درنیامده است.

وزیر مسکن روزگذشته از آغاز انتشار اوراق رهنی مسکن در ماه جاری خبر داد و گفت: این برنامه با عرضه 500میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن در بورس در این ماه کلید می خورد.سعیدی کیا گفت: برای انتشار این اوراق یک مصوبه 2 هزار میلیارد ریالی و یک مصوبه یکهزار میلیارد ریالی داریم، اما اجرای این برنامه را با انتشار 500میلیارد ریال به صورت مقدماتی و نمونه آغاز می کنیم و اگر نتیجه مثبت باشد، بقیه آن را نیز منتشر می کنیم.

وی با بیان اینکه بانک مسکن 500میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن را منتشر می کند، از اعلام نرخ این اوراق خودداری کرد و افزود: نرخ این اوراق جزو بررسی هایی است که هم اکنون در حال انجام است که بعدا اعلام خواهد شد. سعیدی کیا اظهار داشت: ایجاد بازار ثانویه رهن مسکن امکان جدید و فرصتی مناسب برای تامین منابع مورد نیاز مسکن است.

مکانیزم بازار رهن ثانویه مسکن بدین صورت است که بانک مسکن معادل 500میلیارد ریال و به اعتبار ضمانت املاکی که برای آنها وام خرید مسکن پرداخت کرده، اوراق بهادار در بورس منتشر می کند و به این ترتیب منابع مالی بانک برای اعطای وام در بخش مسکن حداقل دو چندان خواهد شد.