آرشیو سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۸۵۶
جهان
۳

اخبار کوتاه

فرمانده ارتش پاکستان: با هند درگیر نمی شویم

آسوشیتدپرس: اشفاق پرویز کیانی فرمانده ارتش پاکستان بر ضرورت اجتناب از درگیری نظامی با هند تاکید کرد. اظهارات ژنرال کیانی درباره تیرگی روابط هند و پاکستان برای نخستین بار بیان می شود و می تواند تاکیدی بر این امر باشد که پاکستان قصدی برای تشدید بحران ندارد. روز جمعه گزارش ها به نقل از مقامات اطلاعاتی پاکستان از این امر حکایت داشت که هزاران نفر از نیروهای پاکستانی به سوی مرزهای این کشور با هند منتقل شده اند اما تاکنون نشانی از تغییرات عمده در آرایش نیروها در مرز مشاهده نشده است. کیانی در بیانیه یی کوتاه که از سوی ارتش پاکستان منتشر شد بدون اشاره مستقیم به تنش ها بر اهمیت جلوگیری از وخیم شدن اوضاع و خودداری از مناقشه در راستای امنیت و صلح تاکید کرد.

استعفای رئیس جمهور سومالی

خبرگزاری فرانسه: یوسف احمد عبدالله دوشنبه پس از مناقشه قدرت در دولت انتقالی سومالی نامه استعفای خود را به رئیس پارلمان این کشور تسلیم کرد. وی در نشست ویژه یی در پارلمان سومالی اعلام کرد: «من وعده داده بودم در صورتی که نتوانم صلح، ثبات و دموکراسی را که بر اساس آن مردم بتوانند رهبر خود را انتخاب کنند، برقرار کنم قدرت را بازگردانم.» رئیس جمهور سومالی در اوایل ماه جاری میلادی نور حسن حسین را از نخست وزیری برکنار کرد اما پارلمان و برخی کشورهای خارجی انتخاب نخست وزیر جدید را تایید نکردند. عبدالله در حالی از ریاست جمهوری استعفا می دهد که سومالی از 1991 تاکنون در عمل فاقد دولتی است که بتواند نظم و حاکمیت را در این کشور بحران زده شاخ آفریقا برقرار کند.

حمله انتحاری در چاریکار افغانستان

فارس: ازمری بشری سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد روز دوشنبه یک عامل انتحاری با انفجار خودرو مملو از مواد منفجره در شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان باعث کشته شدن دو افغان و زخمی شدن 18 تن دیگر شد. ظاهرا این عامل انتحاری خودروی نظامیان خارجی را هدف قرار داده بود. بشری همچنین از احتمال زخمی شدن مترجم این نیروها و تعدادی از نظامیان خارجی خبر داد. در همین زمینه خلیل ضیایی رئیس پلیس ولایت پروان نیز اعلام کرد این خودرو در مقابل دفتر والی پروان منفجر شده است، جایی که یک گروه از نظامیان امریکایی مشغول مذاکره با مقامات ولایت پروان بودند. به گفته وی این گروه از نظامیان امریکایی متعلق به پایگاه بگرام بودند که در چند کیلومتری شهر چاریکار قرار دارد.