آرشیو شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۴۱۳۵
فرهنگ و اندیشه
۱۰

کتاب اندیشه

سیرتطور فقه سیاسی شیعه

دکتر کمال اکبری
دفتر پژوهش های رادیو

اثر حاضر با پیشگفتاری از نگارنده آغاز می شود که فقه سیاسی شیعه را منسجم ترین و کارآمدترین مدل اداره زندگی سیاسی اجتماعی انسان ها دانسته که تحقیق، استخراج و بکارگیری آن نیاز اساسی جامعه است.

کتاب در 9 فصل طبقه بندی شده که هر فصل دارای زیر مجموعه ها و عناوین مختلف است.

فصل اول با عنوان «فقه و فقه سیاسی» به بایستگی حکومت، تعریف فقه و فقه سیاسی و پیشینه فقه سیاسی می پردازد. در بخشی از این فصل آمده: با توجه به اجتماعی بودن بشر و نیاز فطری وی به زیست جمعی، برقراری لوازم این مسئله امری ضروری است. با انتخاب زندگی اجتماعی و شکل گیری جامعه، نیازهای مختلف پدید می آید و سلیقه ها و اندیشه های متفاوت باعث نزاع و کشمکش در جامعه می شود.

فصل دوم با عنوان «فقه سیاسی و سایر دانش ها» به تفاوت های فقه سیاسی و فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و نظریه سیاسی، فقه اسلامی و ایدئولوژی، فقه سیاسی و کلام سیاسی، فقه سیاسی شیعه و پیشینه فقه سیاسی شیعه می پردازد.

فصل سوم با عنوان «ادوار فقه سیاسی شیعه» به دوران شکوفایی فقه سیاسی، دوره افول فقه سیاسی، دوره صفویه، دوره قاجاریه، احیای مجدد فقه سیاسی، دوره جدید فقه سیاسی و گستره فقه اسلامی اختصاص دارد.

فصول چهارم تا نهم با عناوین «نوگرایی در فقه اسلامی»، «اندیشه سیاسی دوران آل بویه»، «اندیشه سیاسی در دوران صفویه»، «اندیشه های سیاسی دوران قاجاریه»، «اندیشه های سیاسی دوران مشروطه» و «اندیشه های سیاسی دوران جدید» به مباحث پایان می دهد.