آرشیو چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۴۱۳۹
فرهنگ و اندیشه
۱۰

کتاب اندیشه

مبانی صرف

دکتر ویدا شقاقی
انتشارات سمت

صرف، شاخه ای از زبان شناسی است که به مطالعه ساختمان درونی واژه ها و روابط حاکم بر آنها می پردازد. صرف، مطالعه صورت های مختلف واژه ها و چگونگی ساخته شدن آن ها در زبان است. هدف نهایی مطالعات صرفی، دست یافتن به نظریه هایی است که دو منظور را برآورده سازد: نخست این که بتوان به کمک این نظریه، ساختمان واژه در زبان مورد مطالعه را توصیف کرد. دوم، دست یافتن به نظریه ای که قدرت توصیف و تبیین حوزه صرف دستور هسته ای یا جهانی را داشته باشد.

در مطالعات زبانی، واژه ها همواره بخش عمده ای از این توجه را به خود اختصاص داده اند. از طرف دیگر در عصر حاضر، در حوزه های گوناگونی چون سبک شناسی، استفاده از رایانه برای تهیه و درک متن های گفتاری و نوشتاری، مطالعه متن های مختلف، تهیه فرهنگ های لغت و ساختن واژه های جدید، شناسایی دقیق تر واژه کاملا ضروری است.

هدف این کتاب، آشنایی با ساختمان واژه، شیوه های واژه سازی و نحوه تحلیل ساختار واژه های غیر بسیط است. چگونگی ساختمان واژه های جدید در زبان، موضوع اصلی مورد مطالعه در کتاب است. همچنین به فهرست واژگانی که فرض می شود در ذهن گویشوران فارسی زبان وجود دارد نیز اشاره می شود. به علاوه، خلاکتابی به زبان فارسی، در این حوزه در مقطع کارشناسی به عنوان کتاب درسی و کارشناسی ارشد به عنوان پیش نیاز نیز مرتفع شده است.

این اثر اخیرا به همت انتشارات سمت به چاپ دوم رسیده است.