آرشیو چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۲۴۹۸
جامعه
۱۷

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: پرداخت از جیب مردم برای سلامت افزایش یافته است

گروه جامعه: عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: دولت هنوز میزان دقیق سهم پرداخت از جیب مردم برای سلامت را اعلام نکرده است؛ اما با توجه به کاهش تعهدات بیمه ها، اجرا نشدن پزشک خانواده در شهرها و پراکندگی اعتبارات سلامت، این میزان امسال هم برخلاف قانون برنامه چهارم افزایش یافته است.

امیدوار رضایی در گفتگو با فارس افزود: دولت نه تنها امسال بلکه سال گذشته نیز آمار دقیقی از میزان پرداخت از جیب مردم برای سلامت را اعلام نکرده است. رقم واقعی سهم پرداخت از جیب مردم را بیمه های درمانی و وزارت بهداشت که دانشگاه های علوم پزشکی را تحت پوشش دارند، باید اعلام کنند که هنوز چنین کاری انجام نشده است.

وی گفت: براساس قانون برنامه توسعه چهارم، قرار بود سهم پرداخت از جیب مردم برای سلامت به کمتر از 30 درصد برسد؛ اما نه تنها در سال های اخیر به سمت کاهش سهم مردم از این هزینه ها حرکت نکرده ایم؛ بلکه براساس واقعیت های موجود از جمله پراکندگی و بی نظمی اعتبارات سلامت، چالش مدیریتی بین سیاستگذار سلامت و پرداخت کننده اعتبارات و اجرا نشدن طرح پزشک خانواده، سهم پرداختی مردم از هزینه های سلامت افزایش هم یافته است؛ اما دولت نه تنها امسال بلکه سال گذشته نیز میزان رسمی آن را اعلام نکرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: نه تنها اعتبارات بخش سلامت سال آینده افزایش نیافته است؛ بلکه ساختار ناکارآمد سلامت کشور نیز با وجود اصرار مجلس اصلاح نشده است و همچنان سیاستگذار سلامت و پرداخت کننده هزینه ها در 2 وزارتخانه، جداگانه و ناهماهنگ عمل می کنند.

وی افزود: نظام سلامت کشور باید هرچه زودتر تولیت واحدی پیدا کند، شکاف هزینه و درآمد و شکاف بین سیاستگذار و پرداخت کننده، سلامت مردم را به خطر انداخته و کارآمدی و بهره وری نظام سلامت را کاهش داده است، باید همان کسی که سیاستگذار برنامه های سلامت است، بتواند اعتبار آن را نیز تضمین کند، در این غیر صورت، برنامه ها بدرستی اجرا نمی شود. نمونه بارز آن طرح پزشک خانواده است که به همین دلیل هنوز در شهرها اجرا نشده است.