آرشیو سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۶۷۰۲
سیاسی
۳

لاریجانی: دولت گامهای موثری در راستای عدم تمرکز برداشته است

رئیس مجلس گفت: سهام ارائه شده به بخش های مختلف دچار عدم تعادل است که سهام عدالت در آن وزن بیشتری دارد از این رو کمیسیون دیگری از اصل 44 باید تعادل آن را ایجاد کند. اگر حق زیادی به سهام عدالت داده شود، در مدیریت توزیع سهام میان بخش ها دچار مشکل می شویم بنابراین تعادل در توزیع سهام امری ضروری است.وی در عین حال گفت:دولت گامهای موثری در راستای عدم تمرکز برداشته است.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که دیروز در نشست مشترک کمیسیون اجتماعی مجلس و اتحادیه های تعاونی های سراسر کشور حضور یافته بود، مسئله تعاونی ها را امری بسیار مهم برای کشور برشمرد و اظهار داشت: بخش قابل توجهی از اقتصاد را تعاونی ها تشکیل می دهند.

وی بانی تشکیل تعاونی ها را پس از انقلاب شهید بهشتی عنوان کرد و افزود: ایشان بحث تعاونی ها را در کشور طراحی و در باره آن به تئوری پردازی پرداختند و نگاه نقادانه ایشان به نظام سرمایه داری و سوسیالیستی برگرفته از همین دیدگاه بود و جایگاه تعاونی ها را به عنوان جایگاهی که مردم برای ورود به عرصه اقتصادی می توانند توانمند کنند، ارتقا داد.

لاریجانی با بیان اینکه دولت موظف به بسترسازی در حوزه تعاونی ها است، خاطرنشان کرد: این کار موجب می شود تا مردم برای رقابت های قوی اقتصادی آماده شوند.

وی جایگاه تعاونی ها را در نقش تسهیل کننده عنوان و تصریح کرد: با همین دیدگاه همواره تعاونی ها مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده اند و همواره تذکراتی به دولت ها برای حمایت از این بخش داده اند. رئیس مجلس شورای اسلامی تعاونی ها را از پتانسیل های کلان اقتصادی برشمرد و گفت: زمانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاستهای کلی اصل 44 مطرح شد، حدود 25 درصد سهم برای تعاونی ها در نظر گرفته شد. از این رو قانون تعاونی ها هم اکنون دچار کمبودهایی است.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به قانون فعلی تعاونی ها و مشکلات پیرامون آن کالبدشکافی عمیقی انجام شود، تصریح کرد: امکان دارد در سازوکارهای اولیه تعاونی ها مشکلاتی وجود داشته باشد که باید حل شود. لاریجانی با اشاره به اینکه هم اکنون وزارت تعاون، وزارت پرکار اقتصادی محسوب نمی شود، ابراز داشت: وزارت تعاون می بایست جایگزین اتحادیه تعاون شود و باید سازوکارهایی به طور قانونی به اینگونه اتحادیه ها سپرده شود.