آرشیو سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۶۷۰۲
شهرستان ها
۱۵

روزهای 23 و24 اردیبهشت ماه؛ همایش ملی مقابله با خشکسالی در دانشگاه شیراز برگزار می شود

شیراز-خبرنگاررسالت:

رئیس پژوهشکده مطالعات خشکسالی دانشگاه شیراز گفت: همایش ملی مسائل و راهکارهای مقابله با خشکسالی روزهای 23 و24 اردیبهشت ماه در دانشگاه شیراز برگزار می شود.

علیرضا سپاس خواه در جمع خبرنگاران افزود: 50 درصد عملکرد پژوهشکده مطالعات خشکسالی مربوط به برخورد، بازخوانی و بازشناسی محدودیت منابع آبی و خشکسالی است. وی افزود: در همایش ملی راهکارهای مقابله با خشکسالی فقط مسائل فنی یا زارعی آب مورد بحث نیست بلکه سعی شده تمام ابعاد اقتصادی و اجتماعی خشکسالی مدنظر قرار گیرد.

سپاس خواه به موازین مدیریت آب در مزرعه در شرایط خشکسالی اشاره کرد و گفت: بررسی تاثیر تغییرات اقلیمی بر گیاهان زراعی و باغ ها و استفاده مناسب از الگوی کشت، بررسی منابع آب های سطحی و زیرزمینی مسائل زیست محیطی در شرایط خشکسالی از محورهای اصلی فعالیت های پژوهشکده خشکسالی است.

وی ادامه داد: از فعالیت های دیگری که در دفتر مطالعات پژوهشکده خشکسالی انجام می شود می توان به نحوه برخورد با خشکسالی در خصوص گیاهان زراعی اشاره کرد و همچنین ارائه شاخص ها و معیارهای زراعی مقاوم به خشکی می تواند در مطالعات ما موثر واقع شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات خشکسالی دانشگاه شیراز گفت: بررسی ذخایر نواری مقاوم به خشکی و جمعیت گیاهی تولید شده برای شرایط خشکسالی و همچنین تهیه بستر کشت و مدیریت مصرف کود در شرایط بی آبی از زمینه های ایجاد وضع به زراعی و به نژادی گیاهان و محصولات گیاهی است.