آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۶۷
اخبار اقتصادی
۴

مقررات صادرات و واردات اصلاح می شود

سبک سازی بندر شهید رجایی و اصلاح مواردی از مقررات صادرات و واردات در نشست مشترک رئیس کل گمرک و رئیس سازمان توسعه تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، توصیه های بانک جهانی در رابطه با بهبود فضای کسب و کار مطرح و مقرر شد جهت ارتقای رتبه ایران برنامه هایی پیش بینی و به مرحله اجرا در آید.

در این نشست موافقت شد تا گمرک و سازمان توسعه تجارت تمهیداتی در نظر بگیرند تا بندر شهید رجایی سبک سازی شود. با توجه به اینکه حدود 45 درصد ازکالاهای وارداتی به بندر شهیدرجایی دولتی است، مقرر گردید تا محدودیت هایی جهت ثبت سفارش کالاهای ورودی به این بندر در نظر گرفته شود و دستگاه های دولتی ملزم شوند تا در مدت زمانی کوتاه کالاهای وارداتی خود را به سایر بنادر هدایت کنند، ایجاد خطوط کشتیرانی و روان سازی آن در سایر بنادر از جمله بندر امام خمینی(ره) از دیگر مواردی بود که بحث و تبادل نظر شد.

این گزارش حاکی است: نحوه ارائه آمارهای تجارت خارجی نیز مطرح و در این رابطه دکتر غضنفری رئیس سازمان توسعه تجارت، عملکرد گمرک در ارائه آمار تجارت خارجی کشور را قابل تقدیر دانست و مراتب سپاس و قدردانی رئیس جمهور و وزیر بازرگانی را از تلاش ها و زحمات گمرک در ارائه آمار تجارت خارجی کشور اعلام کرد.

کارت های بازرگانی و سوءاستفاده افراد سودجو از آن، موضوع دیگری بود که بررسی شد و مسئولان گمرک و سازمان توسعه تجارت اظهار امیدواری کردند تا با اصلاح آئین نامه نحوه صدور و تمدید کارت های بازرگانی مشکلات مرتبط با آن حل گردد.