آرشیو یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۸۱۰
نگاه سوم
۳۰

فرهنگ جایی در برنامه های انتخاباتی ندارد

محمدجواد آرین منش

برنامه های اعلام شده از سوی نامزدهای انتخاباتی از جامعیت لازم برخوردار نیست و تمام مسائل کشور را شامل نمی شود و نبود توجه به مقوله فرهنگ، نقیصه جدی برنامه های اعلام شده ازسوی نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

برنامه های نامزدها باید در راستای سیاست های ابلاغی برنامه پنجم توسعه ازسوی مقام معظم رهبری باشد و در این راستا سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه چند محور مشخص دارد که در راس آن سیاست های فرهنگی است. مقوله هایی نظیر توجه برنامه دولت آینده به مهندسی فرهنگی، ضرورت پیوست طرح های فرهنگی مهم و تاثیرگذار، توسعه فرهنگ اسلامی، توسعه افکار و اندیشه های امام راحل و فراهم کردن زمینه های توسعه فرهنگی در چشم انداز بیست ساله کشور از مواردی است که نامزدها باید به آن توجه داشته باشند.

در کنار سیاست های فرهنگی، سیاست های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و شعارها و برنامه های نامزدهای انتخاباتی باید در راستای این برنامه باشد. در کشور ما رییس جمهور سیاست گذار نیست، بلکه مجری سیاست های نظام است و اینگونه نیست که هرچه به ذهن رییس جمهور می رسد، امکان تحقق داشته باشد، بلکه باید برنامه ها مورد تایید مجلس باشد.