آرشیو چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۸۲
سیاسی
۱۲

مدیرعامل سازمان آب منطقه ای اصفهان:حفاری تونل سوم کوهرنگ امسال به پایان می رسد

اصفهان - خبرنگار کیهان:

با بهره برداری از مرحله اول طرح تونل سوم کوهرنگ در سال آینده سالانه 120 میلیون مترمکعب آب وارد سد زاینده رود خواهد شد.

محمدعلی طرفه مدیرعامل سازمان آب منطقه ای استان اصفهان در جمع اعضای شورای اسلامی این شهر با بیان این مطلب از پایان حفاری تونل سوم کوهرنگ تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: تلاش می شود عملیات حفاری 1300 مترباقی مانده از این تونل تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

وی طرح تونل سوم کوهرنگ را یکی از مهمترین طرح های آبرسانی استان اصفهان عنوان کرد و گفت: با بهره برداری کامل این طرح، به طور متوسط سالانه 250 میلیون مترمکعب آب به سد زاینده رود منتقل می شود.

مدیرعامل سازمان آب منطقه ای اصفهان از اجرای طرح خدنگستان به عنوان یکی از دیگر طرح های مهم آبرسانی استان خبر داد و آن را طرح تکمیلی چشمه لنگان دانست و افزود: آب چشمه خدنگستان از طریق تونلی به طول 11 کیلومتربه سد زاینده رود منتقل می شود.

وی ظرفیت این طرح را سالانه حدود 70 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: طرح خدنگستان در حال اجرا بوده و تاکنون حدود 8 کیلومتر از تونل آن حفاری شده است.

مهندس طرفه با بیان اینکه امسال 70 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح خدنگستان اختصاص یافته است، گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز طرح انتقال آب چشمه خدنگستان به مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد ریال سال آینده آب سیلابی این طرح وارد زاینده رود خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از توزیع آب سد زاینده رود براساس برنامه مصوب ستاد مدیریت خشکسالی استان اصفهان خبر داد و اولویت اول این برنامه را تامین آب آشامیدن بیان کرد و گفت: در حال حاضر آب 13 شهرستان در این استان از طریق زاینده رود تامین می شود.

مدیرعامل سازمان آب منطقه ای استان اصفهان اولویت اول این سازمان را تامین آب آشامیدنی شهرستان های اصفهان، لنجان مبارکه، نجف آباد، کاشان، فلاورجان، خمینی شهر، نائین، اردستان، شاهین شهر، میمه، آران و بیدگل و تیران و کرون اعلام کرد و افزود: در مجموع 5/3 میلیون نفر از آب سد زاینده رود استفاده می کنند.

وی از کاهش حدود 2 میلیارد متر مکعبی آب ورودی به سد زاینده رود در دو سال گذشته خبر داد و گفت: به دلیل کمبود شدید آب امکان آبرسانی به اراضی کشاورزی پایین دست وجود ندارد.